Een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen via Drachten kan over tien jaar klaar zijn. Dat concluderen Arriva en bouwer Ballast-Nedam, die samen de tekeningen schetsklaar hebben.
Op 3 maart wordt bekend of er groen licht wordt gegeven voor de snelle spoorverbinding. Dan praten de noordelijke provincies met elkaar over de verdeling van het geld van de Zuiderzeelijn.
Aanleg van de lijn Groningen – Heerenveen kost 600 miljoen euro. Minstens de helft daarvan zal uit overheidsgeld bestaan. Gedeputeerde Piet Adema wil, als de provinciale staten op 3 maart akkoord gaan, zo snel mogelijk beginnen met de planstudiefase.
De provincie Friesland wil graag een spoorlijn zoals die tussen Leeuwarden en Groningen. Dan kunnen er snelle dieseltreinen op rijden. De fundering wordt zo neergelegd dat er in de toekomst ook een hogesnelheidslijn op mogelijk is.
Arriva is overigens niet het enige bedrijf wat de nieuwe lijn wil exploiteren. Ook Connexxion heeft zich samen met een bouwbedrijf gemeld voor het project.