Als het aan de Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen liggen, moeten de trams op de nieuw aan te leggen tramlijnen 1 en 2 vanaf 2016 gaan rijden.
Volgens Gedeputeerde Staten en B&W van de gemeente Groningen levert de Regiotram de grootste bijdrage aan de impuls van het openbaar vervoer in de regio Groningen-Assen. Daarbij baseren zij zich onder andere op een onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng waaruit blijkt dat de exploitatie van de tram goedkoper is dan bij dat van andere vervoersmanieren zoals bandentram en bus. De alternatieven zijn overigens wel goedkoper in aanleg.
Als alles meezit moeten de eerste trams op de lijnen 1 en 2 in 2016 rijden. Lijn 1 zal gaan rijden vanaf het station via de Oostersingel en Boterdiep naar de Zernike Campus. Lijn 2 zal vanaf het station via de Oosterstraat gaan rijden naar Kardinge. Beide lijnen zullen elkaar kruisen bij de Bloemsingel, waardoor een snelle verbinding tussen Kardinge en Zernike ontstaat. De totale kosten voor de aanleg van het tramnetwerk voor de lijnen 1 en 2 worden op dit moment geraamd op 307 miljoen euro.