In de NS-dienstregeling voor 2013, welke aan het einde van dit jaar ingaat, zal de dienstregeling van de treinen van- en naar Groningen drastisch over de kop gaan. Dit heeft te maken met grote aanpassingen op het spoor zoals de opening van station Groningen Europapark en de opening van de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad.
Het nieuwe station bij het Europapark zal twee keer per uur aan worden gedaan door de Sprinter Groningen – Zwolle. Dit is de trein die tussen Groningen en Zwolle op alle stations stopt.
De Intercity’s worden drastischer gewijzigd. Door de opening van de Hanzelijn gaan de treinen naar Den Haag en Rotterdam gesplitst van elkaar rijden. Ook de Intercity’s naar Groningen en Leeuwarden zullen niet langer een gedeelte van het traject gekoppeld rijden. Vanuit zowel Groningen als Leeuwarden rijden twee keer per uur Intercity’s naar Zwolle. De Intercity’s gaan om en om door naar Rotterdam via Amersfoort of Den Haag Centraal via Lelystad en Schiphol. Op de momenten dat de trein vanuit Groningen doorrijdt naar Rotterdam, rijdt de trein vanuit Leeuwarden door naar Den Haag en andersom. In Zwolle sluiten beide Intercity’s goed op elkaar aan. Met de aanpassing worden de Schipholintercity en Intercity naar Den Haag met elkaar samengevoegd. In Almere wordt overigens een aansluiting geboden op de Intercity naar Amsterdam Centraal, waarmee de reistijd vanuit Groningen naar Amsterdam korter wordt gemaakt.
Overigens verdwijnt bij de ingebruikname van de Hanzelijn ook -een groot deel van- Qliner 315 naar Lelystad. Daar is al rekening mee gehouden bij het verlenen van de nieuwe concessie voor deze lijn aan Arriva Touring, omdat de duur van deze concessie buitengewoon kort is.