Het college van B&W in Groningen stelt de gemeenteraad voor om het P+R-terrein Zernike in de stad te schrappen.

Het terrein op het Zernikecomplex biedt plaats aan enkele tientallen auto’s, en is daarmee het kleinste P+R-terrein van de stad. Vanaf het terrein is het mogelijk om met de stadslijnen 11 en 15 verder te reizen naar de binnenstad.

Waar bij Zernike de P+R-voorziening wordt geschrapt, wil het college bij het industrieterrein Driebond juist een nieuwe P+R-parkeerplaats aanleggen. Dit parkeerterrein moet direct aan de oostelijke ringweg komen te liggen bij de afrit naar Driebond. Zo wordt het zeer gemakkelijk om vanaf de A7 via het Euvelgunnetracé direct te parkeren en met de bus naar de binnenstad te reizen. Het nieuwe P+R-terrein zou moeten worden bediend door een nieuwe buslijn die tussen Meerstad en de binnenstad gaat rijden. Onderweg zal het P+R-terrein evenals de Sontweg aangedaan worden. Buslijn 22 vanaf Euroborg/P3 zal dan vanaf de Bornholmstraat via de Lubeckweg naar de Europaweg rijden. De halte bij Ikea zal dan niet meer door die lijn worden aangedaan. Naast de wijzigingen in het zuidoosten van de stad zullen ook de terreinen bij Kardinge en Haren worden uitgebreid.

Groningen wil de P+R-terreinen een uniforme uitstraling en uiterlijk geven. Daarbij wordt het terrein langs de A7 bij Hoogkerk als voorbeeld genomen. Er zijn plannen om bij alle P+R’s wachtruimtes, koffie- en snoepautomaten, fietsenstallingen en draadloos internet te realiseren. Ook is het de bedoeling om alle terreinen te voorzien van borden waarop te zien zal zijn wanneer de volgende bus komt. Deze borden zijn al op drie van de zes perrons van P+R Hoogkerk aanwezig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *