De spoorlijn houdt nu op aan de Peizerweg, vlak voor de Gamma. Foto: Google Streetview
Spoorbeheerder ProRail heeft afgelopen week een stuk oud spoor in Groningen opgeknapt. Het gaat om het spoor vanaf het rangeerterrein aan de westzijde van het station tot de Peizerweg, de voormalige tramlijn tussen Groningen en Drachten.
Het baanvak tussen het station en de Peizerweg is nog aanwezig, alwaar het spoor eindigt tegen een stootjuk, vlak voor de Gamma. Vroeger liep de lijn langs de Peizerweg door naar Roden en uiteindelijk via Leek naar Drachten. De lijn werd ook wel de Philipslijn genoemd. De lijn is in 1919 aangelegd door de Nederlandsche Tramweg Maatschappij, en werd in 1947 overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen. Sindsdien werd de lijn hoofdzakelijk gebruikt voor goederenvervoer. In 1985 werd al het vervoer definitief gestaakt. De laatste rit op de lijn vond op 7 juni 1985 plaats tussen Roden en Groningen met een Wadloper met daarin een groep kinderen.
De lijn is in 1988 opgebroken en kan niet zomaar opnieuw worden aangelegd doordat er op de voormalige plaats van het spoor gebouwen zijn gekomen en de spoorbrug over het Eelderdiep is verbouwd tot fietsbrug voor het transferium bij Hoogkerk. Toch heeft het spoor niet de status ‘in onbruik’ en daarom is ProRail als spoorbeheerder verplicht het nog aanwezige spoor te onderhouden. Omdat het kleine stukje nog aanwezige spoor toe aan vervanging was heeft het spoor nieuwe bielzen en ballast gekregen.
Zou me niks verbazen als dat spoor daar volgend jaar opgebroken wordt.
Als Prorail gebouwen gaat schilderen of ‘dood’ spoor gaat opknappen is het binnenkort vast opgebroken. Zo gaar al jaren. We zullen zien!
Prachtige plek om een eet- en drinkgelegenheid in een historisch treinrijtuig een plek te geven. Met terras op de verhoging rond het kantoorgebouw Peizerstate. Bezoekers van de Gamma, Tuinland en Karwei zijn de klanten.