Er gaan vanaf 2017 treinen rijden tussen Groningen en de Eemshaven. Twaalf betrokken partijen hebben hiervoor woensdagochtend een overeenkomst ondertekend.
Het gaat om een aantal treinritten uit de reguliere dienstregeling tussen Groningen en Roodeschool welke doorgetrokken worden naar de Eemshaven. In het laagseizoen zullen dit er drie per dag zijn, in het hoogseizoen vier. In Roodeschool moet het station enkele honderden meters worden verplaatst naar de Hooilandseweg, omdat vanaf daar het spoor doorloopt naar de Eemshaven. De basis voor de spoorlijn naar de haven is reeds aanwezig, dit is momenteel een 4,3 kilometer lang goederenspoor dat zal worden omgebouwd voor reizigersvervoer. Daarnaast moet er drie kilometer nieuw spoor worden gelegd.
De verlenging van de trein naar de Eemshaven is een langgekoesterde wens van onder andere provincie Groningen en Groningen Seaports. Tot op heden is de Eemshaven niet bereikbaar per openbaar vervoer. Dit betekent meteen dat het Duitse eiland Borkum, bereikbaar per veerboot vanuit de Eemshaven dit ook niet is. De treinverbinding moet hier verandering in brengen. Het station in de Eemshaven komt naast de veerbootterminal en zal het meest noordelijke station van Nederland worden. Deze eer valt nu nog te beurt aan het station in Roodeschool.