De drie dubbelgelede bussen die na de zomer in dienst moeten komen op lijn 11 zijn naar verluidt reeds in bezit van Qbuzz. Zij heeft vermoedelijke de bussen twee jaar geleden, iets te voorbarig, aangeschaft voor de Uithoflijn in Utrecht.

In Utrecht won Qbuzz de concessie, maar tekende de toen rijdende vervoerder Connexxion bezwaar aan. Uiteindelijk bleek dat er fouten bij de aanbesteding waren gemaakt en de aanbesteding over moest. Daarbij werd een aanbesteding met andere eisen opgestart. Omdat Qbuzz in eerste instantie de concessie had gewonnen en de eisen hybride bussen voorschreven, deed de vervoerder een bestelling voor dubbelgelede bussen bij fabrikant Hess. Toen de aanbesteding overnieuw moest en de order werd geannuleerd waren er reeds drie bussen klaar, welke nu eigendom zijn van Qbuzz en bij de fabriek van Hess al twee jaar werkeloos gestald staan.

Het verklaart meteen waarom Qbuzz ervoor kiest om slechts drie dubbelgelede bussen van een reeds zeven jaar geleden op de markt verschenen type in te zetten op lijn 11. Deze bussen zijn vrijwel meteen beschikbaar en het is de meest milieuvriendelijke en goedkope oplossing; drie hybride hoogcapaciteitsbussen die al twee jaar buiten dienst staan zonder ooit in de reizigersdienst te hebben gereden. Concessiedirecteur Marlies Visser meldde op de persconferentie over de aanschaf van de bussen nog dat de voertuigen reeds gebouwd worden.

In de ‘lighTram’-bussen van fabrikant Hess kunnen ongeveer zo’n 210 reizigers. De bussen worden op dit moment geprepareerd voor de reizigersdienst in Groningen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *