De NS willen medio 2016 de twee geplande extra Sprinters tussen Groningen en Assen in de dienstregeling inleggen, voor de ombouw van de zuidelijke ringweg start. Dit zegt NS-regiodirectrice Ineke van Gent.

De twee extra treinen per uur in de spits zijn belangrijk om de wegen van- en naar Groningen tijdens de ombouw van de ringweg te ontlasten. Het projectbureau Groningen Bereikbaar legt in samenwerking met de overheden en vervoerders voorzieningen aan om de druk op de Groninger wegen te verminderen.

Normaal gesproken gaat een dienstregeling op de tweede of derde zondag van december in, maar voor deze specifieke uitbreiding hoopt Van Gent een uitzondering te kunnen maken. Dat heeft te maken met de snelheid waarmee het huidige stationsgebouw van Assen wordt afgebroken. De extra treinen kunnen pas rijden als de werkzaamheden daar klaar zijn. De werkzaamheden in Assen lopen momenteel op schema, maar mochten er toch onverhoopt vertragingen worden opgelopen, dan gaan de extra treinen vanaf de dienstregeling 2017 rijden.

Overigens is ook bekend geworden dat er tussen Assen en Haren geen extra stations worden gebouwd. Op dit moment zijn deze plannen te duur en onhaalbaar. Ook vindt de NS dat hoe meer een trein onderweg stopt, hoe onaantrekkelijker een verbinding wordt

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *