Eén van de drie dubbelgelede bussen op de eerste dag in reizigersdienst

In 2011 heeft de Luxemburgse vervoerder Voyages Emile Weber haar dubbelgelede hybride bussen van hetzelfde type als de nieuwe exemplaren in Groningen teruggestuurd naar fabrikant Hess met meerdere problemen.

De bussen waren twee jaar in dienst in Luxemburg toen deze bij Hess meerdere constructiewijzigingen ondergingen vanwege de problemen. In Luxemburg heeft men later gekozen voor dubbelgelede bussen van het merk VanHool, dat ook dubbelgelede bussen in Utrecht heeft rijden.

Volgens meerdere bronnen kampen de Groningse bussen met meerdere kleine problemen. Zo blijft de dieselmotor van de bus hangen rond de 1800 toeren waardoor de bus niet harder dan 35 kilometer per uur meer kan. Op zo’n moment is een reset aan de buitenzijde van de bus nodig. De problemen zouden volgens de bronnen al tijdens het proefrijden met de bussen zijn ontdekt. Fabrikant Hess zou destijds al hebben geprobeerd de problemen te verhelpen, zonder resultaat.

Qbuzz heeft uit voorzorg maandagmiddag voor het begin van de avondspits twee van de drie dubbelgelede bussen naar binnen gehaald. Dinsdagochtend is er één achtergebleven in de garage voor nader onderzoek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *