De werkzaamheden op het station in Assen worden pas een jaar later gestart. ProRail heeft besloten de start naar 2017 te verschuiven.
De provincies Drenthe en Groningen en gemeenten Assen en Groningen zijn daar niet blij mee. Een grote reden om het station aan te pakken is het inleggen van twee extra Spinters per uur tussen Groningen en Assen. Daarvoor is onder meer een extra perron nodig. De extra treinen moeten helpen met het ontlasten van de stad Groningen tijdens de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg daar. De overheden zijn nu met elkaar in gesprek over de kwestie.
ProRail stelt de werkzaamheden uit omdat ze extra hinder opleveren. Voor de klus in Assen zijn speciale technici nodig, die op hetzelfde moment ook met projecten rond Utrecht en Amsterdam bezig zijn. Doordat daar extra technici nodig bleken, is gekozen om eerst deze grote spoorknooppunten aan te pakken en Assen uit te stellen. Het uitstel kost geld, hoeveel is nog onduidelijk. ProRail hoopt wel dat de overheden de kosten met de spoorbeheerder willen delen.
Reizigersvereniging Rover is eveneens niet blij met het uitstel. Ze vinden het zorgelijk dat een belangrijk stukje uit de puzzel rond de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg wegvalt.