Het stadsvervoer in Hoogeveen zal ook in de nieuwe dienstregeling worden verzorgd door beroepschauffeurs. Dat is op het zicht mooi nieuws voor de huidige chauffeurs, die mogen blijven, maar toch zijn ze niet tevreden.
Om het vervoer rendabel te kunnen houden gaat de stadsbus in Hoogeveen als ‘achtlijn’ rijden. Eerst een rondje door het westen van Hoogeveen, en dan via het station een rondje door het oosten. Het station wordt daarbij steeds het middelpunt.
Wethouder Jan Steenbergen noemt de bus al gekscherend de ‘rollatorhopper’, omdat de gemeente hoopt dat mensen die nu gebruik maken van het WMO-vervoer straks met de bus reizen. De gemeente gaat dan ook minder snel WMO-vervoersindicaties afgeven in de toekomst.
Overal langs de route kan straks worden in- en uitgestapt, simpelweg door de hand op te steken wanneer de bus passeert. Volgens de chauffeurs is dit geen goede oplossing. Zij vinden dat in de nieuwe plannen de bus er erg lang over doet om het station te bereiken en de echte OV-reiziger de bus daarom voortaan links zal laten liggen.
Connexxion zal het vervoer blijven verzorgen. In Meppel hoopt de vervoerder op een soortgelijke formule, maar daar zijn de gesprekken met de gemeente nog bezig.
[mappress mapid=”15″]