Zoals op de foto is natuurlijk wat overdreven, maar als het aan het college van B&W in Groningen ligt, verdwijnen de bussen ook van de asfaltstrook op de Grote Markt. De gemeenteraad stemt vanavond over de kwestie.
Het is een omstreden plan. In het plan voor de binnenstadsvisie is het weghalen van de bussen van de Grote Markt en uit de Brugstraat een van de onderdelen. De gemeente wil het leefklimaat in de binnenstad verbeteren, en bussen passen daar niet langer in.
De meeste mensen zijn het er wel over eens dat bussen niet langer passen in de Brugstraat. De straat is erg smal en het gaat er vaak maar net goed. Daarnaast staan er in de zomermaanden vaak lange rijen bussen als de Abrug open is geweest.
In 2013 zei de Groningen City Club al de bussen uit de binnenstad weg te willen hebben. Zij waren destijds tevreden over de toenmalige proef met lijn 115. Dat waren een aantal ritten van lijn 15 die via de ringweg ‘omreden’ naar de Zernike Campus. Later, in het Q-link-netwerk, is de volledige lijn 15 via die route gelegd.
Een aantal partijen ziet de plannen als alternatief voor de Regiotram, waarin de Grote Markt ook nog maar door één tramlijn bediend zou worden. Bijzonder is dat de buslijn die vergelijkbaar is met die destijds geplande tramlijn, lijn 11, vanaf de zomervakantie sowieso niet meer via de Grote Markt rijdt, maar via het Boterdiep rechtstreeks naar het UMCG en Station Europapark als lijn 1.
Waar de tegenstand jegens de Regiotram-plannen groot was, is dit ook het geval met het vervoersbeleid in de binnenstadsvisie. Buschauffeurs hebben in een open brief de noodklok geluid. Zij schrijven dat ze het passagiers niet kwalijk nemen als ze de bus massaal links laten liggen wanneer deze uit de binnenstad verdwijnt. Ook de Oogvereniging Groningen is niet blij met de plannen. Zij vinden dat de binnenstad voor slechtzienden en blinden onbereikbaar wordt als er geen bussen meer doorheen rijden. Er is ook steun voor de plannen, bijvoorbeeld van de gezamenlijke ouderenbonden.
Het college hoopt busreizigers de binnenstad in te krijgen door ze op knooppunten bij de Westerhaven en UMCG Noord over te laten stappen op shuttlevervoer. Diverse partijen hebben al aangegeven interesse te hebben en eens met de gemeente te willen praten, maar het college onderzocht drie types shuttlevervoer: een systeem van kleine pendelbusjes, elektrische golfkarretjes en elektrische treintjes. Het college hoopt dat de partijen die tegen zijn met door die alternatieven alsnog in kan stemmen met de plannen.
Vorig jaar werd het onderzoek dat tot de definitieve plannen heeft geleid opgestart. Het lijkt er op dat de coalitiepartijen voor de plannen gaan stemmen. In de oppositie heeft ChristenUnie zich deze week in de discussie gemengd. Zij willen de plannen uitstellen wegens de faillissementen waarmee winkelketens als V&D, Aktiesport en Dolcis te maken hebben. De partij denkt dat er voor de economie in de binnenstad beter is om de bussen vooralsnog in de binnenstad te houden en wil in de tussentijd de gevolgen voor de economie onderzoeken. De SP is sinds het begin tegenstander en heeft de afgelopen weken een petitie online gehad, waarin op dit moment bijna 2500 handtekeningen zijn gezet. De partij biedt de petitie vanmiddag voor het begin van de raadsvergadering aan. Het CDA is ook sceptisch over de plannen.
Al met al lijkt zich in de gemeenteraad een meerderheid af te tekenen, en is de verwachting dat de plannen definitief doorgaan. Als dit gebeurt, zullen we waarschijnlijk pas in 2019 op z’n vroegst uitvoering krijgen.