In het collegeprogramma van Gedeputeerde Staten van Groningen is de vorming van een basisnetwerk voor het openbaar vervoer vastgelegd. Deze is nu door het college vastgesteld.
In het basisnetwerk is vastgelegd waar in ieder geval de komende tien jaar openbaar vervoer moet rijden en in welke vorm om deze gebieden bereikbaar te houden. De betreffende gebieden zijn opgeschreven als ketenknooppunten. Het netwerk bestaat uit het hoogwaardig OV, zoals de treinen, Q-link en Qliners, zware basislijnen en enkele reguliere basislijnen. Het is de bedoeling dat ieder ketenknooppunt door één van deze lijnen bediend wordt. Verder is in het basisnet opgenomen dat spoor-, HOV- en zware buslijnen doordeweeks overdag tussen 7 en 7 uur minimaal twee keer per uur rijden en daarbuiten één keer per uur.
Alle bestaande spoor- en HOV-lijnen zijn opgenomen in het basisnet, aangevuld met alle zware buslijnen. Enkele aanvullend opgenomen reguliere buslijnen zijn bijvoorbeeld lijn 39 tussen Zuidhorn en Surhuisterveen en lijn 61 tussen P+R Kardinge en Middelstum.
Met de plannen wordt voor de komende tien jaar in ieder geval 23,3 miljoen euro per jaar vanuit Groningen in het openbaar vervoer gestoken.
Begrijp ik het goed dat lijn 65 een zware basislijn wordt genoemd in het document, dit terwijl deze niet van 7-19 2x/u rijdt?
Het lijkt erop dat de provincie Groningen het dus ook voor Drenthe heeft vastgesteld?