arrivatrein

Vakbond voor treinpersoneel VVMC zegt dat de spoorveiligheid op de Noordelijke lijnen in het geding is.

Aanleiding voor de uitspraak is een aantal incidenten met uitzendkrachten die door Arriva als machinist in zijn gehuurd, bijvoorbeeld het negeren van een rood sein bij Uithuizermeeden. Dit incident is voor de vakbond de druppel geweest. Andere incidenten zijn bijvoorbeeld een machinist die van de trein gehaald is omdat hij nog niet alle tests had afgerond en afgelopen vrijdag nog een situatie in Sauwerd waarbij drie wagons buiten het perron stonden door een verkeerde stop en machinist alle deuren vrijgaf.

In het geval van Uithuizermeeden denkt de vakbond aan de kennis van de betreffende machinist over het treinbeveiligingssysteem. Waar op de meeste spoorlijnen de Eerste Generatie van ATB (automatische treinbeïnvloeding) wordt gebruikt, is dit op de Noordelijke diesellijnen de Nieuwe Generatie, die qua gebruik erg afwijkt van de Eerste Generatie.

De vakbond heeft een brandbrief gestuurd aan Arriva met de oproep eens goed naar de spoorveiligheid op haar Noordelijke trajecten te kijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *