Zo’n 100 stadsbuschauffeurs van Qbuzz in Groningen zijn ontevreden met hun nieuwe dienstenpakket voor de nieuwe dienstregeling. Er blijven voor hen alleen ‘saaie, korte ritjes’ over.
Sinds een aantal jaren worden steeds meer stadsritten uitgevoerd door chauffeurs van de streekdienst. Zij komen met hun bus naar de stad en kunnen tussendoor makkelijk één of twee stadsritjes rijden. Zij zijn makkelijk efficient in te roosteren vanwege hun CAO.
De CAO van de oude stadschauffeurs wijkt af van die van de anderen. Het gaat om chauffeurs die bij het GVB Groningen in dienst zijn geweest. Bij de privatisering en verkoop van het gemeentelijke bedrijf aan Vancom in 1995 is afgesproken dat de bestaande stadschauffeurs hun CAO zouden behouden en het werk gevarieerd zou blijven. Nu blijven alleen korte ritjes met korte keertijden over.
De chauffeurs bieden vandaag een petitie aan de directie van Qbuzz aan in de hoop een aanpassing van het dienstrooster te forceren. Lukt dat niet, dan overwegen de chauffeurs werkonderbrekingen om hun wens kracht bij te zetten.