Foto: Twitter/Kor Bakker

Bij Assen ligt momenteel geen spoor door de grootschalige werkzaamheden rond het station tot en met 30 april, en ook op andere delen van het spoor tussen Groningen en Hoogeveen worden kleine werkzaamheden uitgevoerd. Dat betekent ook dat de werkplaats van Nedtrain in Onnen onbereikbaar is voor treinen, maar het onderhoud gaat wel gewoon door.

Treinen worden tijdens de stremming per diesellocomotief via Leeuwarden naar Onnen gebracht. Treinliefhebber- en fotograaf Daniël de Ruig maakte er op Paasmaandag een foto van bij Hoogkerk en plaatste deze op zijn Flickr-pagina. Dat is een bijzondere situatie, omdat er normaal geen elektrische treinen op dit ‘enkelspoor’ komen. Vooral het inpassen in de dienstregeling van Arriva tussen Groningen en Leeuwarden is nog wat lastig, maar er is ruimte voor drie materieelritten op dit spoor. Deze vinden vooral ’s nachts plaats, maar vanwege Pasen gold maandag de zondagsdienstregeling en was er ruimte voor een rit overdag.

In Assen gaat het werk aan het station gestaag door. Alle sporen zijn maandag verwijderd, het nieuwe perron 1 is nagenoeg klaar en de goten voor het vervoer van de nieuwe tunnelsegmenten, die al klaar staan, zijn gegraven.

Met het treinvervangend vervoer gaat het goed, het was tijdens de Paasdagen vrij rustig, wat waarschijnlijk de komende dagen anders zal zijn. Het is wel een mooie test voor de NS. De meeste reizigers zijn tevreden, maar er zijn wel klachten uit Haren. Daar stoppen de bussen niet bij het station, maar langs de snelweg. Tussen het transferium bij de A28 en het station rijden pendelbusjes, met beperkt ruimte. Volgens reizigers van en naar Haren zou het vervoer per pendelbusje niet helemaal goed in de reisplanner van NS staan qua extra reistijd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *