De Bentheimer Eisenbahn, Landkreis Grafschaft Bentheim en Provincie Drenthe willen de spoorlijn tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Bad Bentheim opnieuw openen voor de reizigersdienst. Zo wil men een spoorverbinding tussen Emmen en Bad Bentheim creëren.
De spoorlijnen tussen Emmen en Coevorden en Coevorden en Bad Bentheim liggen er al. De laatste spoorverbinding wordt echter sinds 1939 al niet meer gebruik voor reizigerstreinen. Er vindt uitsluitend goederenvervoer plaats op dit moment. De Bentheimer Eisenbahn gaat volgend jaar sowieso het Duitse deel van de lijn reactiveren, maar kijkt ook naar een doortrekking naar Emmen. In dat geval moet ook de rest van de lijn naar Coevorden worden opgeknapt.
Het Nederlandse deel tussen Emmen en Coevorden kan met relatief kleine aanpassingen geschikt worden gemaakt. De diverse partijen hopen dat de lijn tussen 2020 en 2023 in gebruik kan worden genomen. Ze schatten de reizigerspotentie op 1530 mensen per dag in. Dat aantal zou nog flink kunnen groeien als er meer uitwisseling plaatsvindt tussen de Nederlandse en Duitse arbeidsmarkt.
[mappress mapid=”124″]
Het stuk Bad Bentheim – Coevorden is al zeker. Daar zijn zelfs al treinstellen voor aangeschaft. Het deel naar Emmen wordt nog spannend door de ontwikkelingen (of juist niet) rond Emmen Zuid. Waar de gemeente raad van Emmen nog niet uit is. Overigens zou je dan via Emmercompascuum – Ter Appel een en ander kunnen doortrekken naar Stadskanaal. Rekening houdende met de investeringen en toch wel aardige belangstelling van de (recreatie)vaart. Wellicht kan dat in de toekomst de vaart nog kan worden uitgewerkt tot containervervoer tot 4-5 containers.
Lastig in het verhaal van treinverbinding Emmen – Stadskanaal – Veendam is oa dat men in de jaren tachtig een keuze heeft gemaakt niet met een tunnel onder het kanaal door te willen gaan. Ik denk dat voor het traject eens een echt goed traceonderzoek moet komen, waarbij oude vooroordelen eens worden opgeruimd!
Bad Bentheim-Coevorden is nog niet zeker. Men gaat rijden tot Neuenhaus. Voor aanpassing van het spoort naar Coevorden moeten nog o.a. 35 overwegen worden aangepast en men wil dat Nederland eraan meebetaalt:
https://www.ovmagazine.nl/2016/03/gesprekken-over-drents-duitse-spoorverbinding-2133/
Toch wel! Er zijn zelfs al treinstellen aangeschaft. Volg daarvoor de Duitse media.