Het OV-bureau heeft de concept dienstregeling voor de bussen volgend jaar in Groningen en Drenthe klaar. Dit jaar is er vooral een verschuiving van prioriteit te zien en wordt er niet perse bezuinigd.
De Qliner-verbindingen Groningen – Assen en Groningen – Stadskanaal worden verstrekt. In Groningen wordt de Q-link doorgetrokken naar Meerstad en Harkstede en komt er een nieuwe lijn tussen P+R Reitdiep en Station Europapark en in Emmen wordt dezelfde Q-link-formule geintroduceerd tussen Emmen en Klazienaveen als vervanging van lijn 300.
In Emmen wordt de stadsdienst in Emmerhout en Angelslo aangepast. Er wordt een gestrekte route gereden met een doorsteek tussen beide wijken. Daardoor kunnen de lijnen 1 en 2 ‘op elkaar doorrijden’ en ontstaan er directe verbindingen tussen beide wijken en het Scheperziekenhuis.
Voor de komende tien jaar is er door de provincies een basisnet vastgesteld. Dit net moet in die periode blijven bestaan. In het kader daarvan worden LijnBelBus-ritten in dit net omgezet naar vaste ritten. De overige LijnBelBus-ritten worden vervangen door de nieuwe Hubtaxi, een combinatie tussen de belbus en de Regiotaxi, vooral vergelijkbaar met de laatste.
Naast dit alles wordt er ook verder gefinetuned op drukke lijnen (hoge frequenties) en komen er elektrische bussen voor Q-links 1 en de nieuwe 2 in Groningen.
Provinciale Staten in Groningen en Drenthe en de gemeenteraad van Groningen moeten de plannen als belanghebbenden in het OV-bureau nog goedkeuren.
Er zijn ook wat nieuwe wijzigingen per september 2017. Zo wordt lijn 26 Haren-Zernike doorgetrokken naar Assen MLK