Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.
Tot en met de week van 1 augustus blikken we terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht. De eerste overzichten gaan op woensdag online, de dan nog resterende jaren in de laatste dagen tot 1 augustus.
2008
6 januari 2008 – Citybus gaat nar Haren rijden
6 januari was de eerste dag dat de vernieuwde Citybuslijn 22 naar P+R Euroborg/P3 en P+R Haren ging rijden. De eerste maand rijdt de bus volledig gratis. Kritiek is er in het begin van reizigers tussen Haren en de stad over de duur van de haltering op het Hoofdstation. Dit is snel opgelost. De dienst werd eerst met tijdelijke bussen uitgevoerd, in afwachting van de voor de lijn bestemde aardgasbussen.
17 januari 2008 – Arriva en provincie willen trein naar Bremen
Begin 2008 spraken de provincie Groningen en Arriva al het voornemen uit om de trein naar Leer door te trekken naar Oldenburg en Bremen. Het was de eerste keer dat de provincie, bij monde van toenmalig gedeputeerde Henk Bleker, zich over deze plannen uitsprak. Inmiddels lijkt de toekomst van een eventuele doortrekking onzeker door de aanvaring met de Friesenbrücke bij Weener.
31 maart 2008- Chauffeurs maken zich zorgen om aanbesteding
De aanbesteding van het busvervoer per december 2009 stond op de planning. De buschauffeurs maakten zich druk om de opdeling van regio’s binnen de nieuwe GD-concessie. Die regio’s waren bestemd voor het kleinschalig OV. Diverse partijen konden zich inschrijven. De chauffeurs waren bang dat deze aanbestedingen zouden worden gewonnen door touringcarbedrijven en de chauffeurs dan, als werknemer van deze bedrijven, ook touringcarritten zouden moeten gaan rijden. Uiteindelijk heeft de aanbesteding van het kleinschalig OV niet zulke gevolgen gehad voor de chauffeurs. Het overgrote deel is bij Qbuzz terechtgekomen.
10 april 2008 – 17-jarige jongen parkeert bus in de bosjes
In Peize kwam een 17-jarige jongen met een lijnbus tot stilstand in de bosjes nadat hij deze had meegenomen om te joyriden. Hij zag de bus ergens langs de kant van de weg onbeheerd geparkeerd staan met pech en zag zijn kans schoon. De bus kwam tot stilstand in de bocht bij de Hoofdstraat in het centrum van Peize. Een berger moest de bus wegslepen.
10 mei 2008 – Chauffeurs staken voor betere CAO
Chauffeurs van Arriva, Connexxion en Veolia in het hele land staakten omdat zij het laatste loonbod van de vervoerders naast zich hadden neergelegd. Ze hielden acties buiten de spits en op feestdagen. Deze acties gingen uiteindelijk door tot in juni, onder meer met algehele stakingen. Toen kwamen de partijen er uiteindelijk uit. De provincie Groningen vond het na enige tijd onacceptabel dat er gestaakt werd.
10 augustus 2008 – Qbuzz wil het stadsvervoer in
Het jonge busbedrijf Qbuzz ziet, na het binnenhalen van het streekvervoer in Zuidoost-Friesland en rond Rotterdam, het wel zitten om het stadsvervoer in te gaan. Daarbij worden de steden Almere en Groningen genoemd. Toenmalig Qbuzz-directeur gaf aan zelf graag eens de stadslijn 4 (Oosterpark – Hoogkerk) te willen besturen. Uiteindelijk bleef het niet bij een wens toen een aantal maanden later duidelijk werd dat Qbuzz al het busvervoer in Groningen en Drenthe had verworven.
4 september 2008 – Aardgasbussen voor het eerst getoond op Grote Markt
De nieuwe aardgasbussen voor Citybus 22 worden gepresenteerd aan het publiek tijdens een feestelijke bijeenkomst op de Grote Markt in Groningen. De tien bussen moeten de hele Citybusdienst op lijn 22 verzorgen op milieuvriendelijke wijze. De komst van de bussen was een voorwaarde voor de verlenging van de GGD-concessie met twee jaar in 2007. De MAN-bussen hebben uiteindelijk slechts een ruim jaar gereden. De nieuwe vervoerder Qbuzz koos er toen voor de dienst weer uit te gaan voeren met normale dieselbussen.
14 november 2008 – Citybusroute wijzigt vanwege te drukke binnenstad
De route van Citybusje 23 werd aangepast op zaterdagen. Eerder was de route over de Vismarkt al geschrapt omdat het busje er vaak bijna niet doorheen kwam, maar ook de nieuwe route door de Stoeldraaierstraat werd op zaterdagen niet meer gereden. Het busje ontweek de drukte met een route via het Zuiderdiep richting de Zaanstraat.
29 november 2008 – Nachtbus naar Assen op proef
Er wordt een proef opgestart met een nachtbus tussen Groningen en Assen, lijn 451. De proef zou gaan lopen van januari tot en met juli 2009 en de bus zou dezelfde route gaan rijden als de toenmalige lijn 51, met in Groningen een extra lusje naar het Zuiderdiep voor binnenstadsbezoekers. De lijn was een succes en resulteerde uiteindelijk in de huidige snelle nachtlijn 419 tussen Groningen en Assen.