Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.
Tot en met 1 augustus blikken we terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht.
2014
3 januari 2014 – Presentatie nieuwe Q-link-bussen
Qbuzz presenteert officieel haar nieuwe Q-link-bussen die twee dagen later voor het eerst gaan rijden. Dan is de start van de nieuwe dienstregeling en gaat het lijnennet in de stad Groningen over de kop. In de garage aan de Bornholmstraat presenteert de vervoerder nieuwe en omgebouwde bussen voor de lijnen 3, 4, 5 en 15. Media en genodigden krijgen ook de kans om voor het eerst een rondje met de bus te maken.
5 januari 2014 – Nieuwe busdienstregeling met grote wijzigingen van start
Op 5 januari gaat de dienstregeling met die grote wijzigingen dan van start. Het zijn de grootste veranderingen sinds de invoering van Plan 2000 in 1992. De eerste reizigers van Q-link krijgen een presentje en de eerste ochtendspits verloopt zonder veel problemen. Qbuzz zette medewerkers in op stations om alles in goede banen te leiden. Op de Zaagmuldersweg rijden tijdelijk nog geen bussen door infrastructurele problemen. De Groningse SP-fractie is daar boos over. Na drie dagen is het probleem voor de Zaagmuldersweg opgelost. Bewoners van de Uranusstraat in Paddepoel schrikken ervan dat er nu een stadsbus door hun straat rijdt, lijn 9. Na enkele maanden past het OV-bureau de route in dit deel van Paddepoel weer aan en rijden de bussen weer in beide richtingen de route van de oude lijn 5.
11 januari 2014 – Qliner na een week al niet meer door Angelslo
Een week na het doortrekken van lijn 300 naar Klazienaveen wordt de route door Angelslo al geschrapt. De route wordt omgelegd via de Dordsestraat omdat er te veel vertragingen in de woonwijk ontstaan. Lijn 300 neemt lijn 43 over tussen Emmen en Klazienaveen.
30 januari 2014 – Lijn 5 zorgt voor klachten
Na een aantal weken zijn er al klachten over de nieuwe lijn 5. Veel reizigers hebben niet door dat ze nu het stopknopje in moeten drukken om in Haren uit te stappen en rijden noodgedwongen mee tot Westlaren om vanaf daar terug te reizen. Een 75-jarige vrouw lukt het wel om op het stopknopje voor Haren te drukken, maar de chauffeur vergat de halte bijna en moest een noodstop maken om te halteren. De vrouw kwam ten val in de bus en liep blauwe plekken op. Ouderenbond ANBO is boos omdat ouderen na het uitstappen nu door het tunneltje van P+R Haren moeten lopen om in het dorp te komen. Naast ouderen vinden ook veel vrouwen deze wandelroute eng. Tenslotte zijn veel spitsbussen erg druk tussen UMCG en P+R Haren. Daarom gaan er extra bussen tussen het ziekenhuis en transferium rijden op deze momenten.
5 februari 2014 – Paterswoldseweg krijgt busbrug
Er komt boven de Paterswoldseweg naast de Koeriersterweg een tijdelijke busbrug zodat bussen niet meer hoeven te wachten bij de kruising tussen de busbaan en Paterswoldseweg. Na het aanleggen van het laatste stukje busbaan zouden de bussen anders de volledige Paterswoldseweg inclusief fietspad en trottoir over moeten steken. Dat kost veel tijd en zou gevaarlijke situaties op kunnen leveren. De brug blijft liggen totdat de Paterswoldseweg ondertunneld is. De brug zou in 2015 klaar moeten zijn, dit is uiteindelijk medio 2016 geworden.
11 maart 2014 – Lijn 11 toegevoegd aan Q-link
Na lijn 15 wordt ook de andere Zernikelijn, 11, onderdeel van het Q-link-netwerk. Er zullen twee bestaande gelede bussen worden omgebouwd en drie nieuwe dubbelgelede bussen gaan rijden met een groene kleur, zo maakt wethouder Joost van Keulen bekend tijdens een bijeenkomst in het VVV-gebouw op de Grote Markt. Ook wordt bekendgemaakt dat er nieuwe Qliners komen met een lengte van 15 meter.
3 april 2014 – Krantenbezorger komt om op overweg Voslaan
Op de spoorwegovergang in de Voslaan bij Winsum komt een krantenbezorger om het leven, waarschijnlijk nadat hij door acute dichte mist een naderende trein niet aan zag komen. Het ongeluk maakt diverse tongen van omwonenden los die de overweg al jaren erg gevaarlijk vinden. Later gebeuren er nog twee ongelukken met dodelijke afloop kort achter elkaar. Het is voor ProRail de reden de spoorwegovergang definitief te sluiten.
19 mei 2014 – Aantal instappers Corpus den Hoorn gehalveerd
Sinds de bussen vanuit het Hoorsemeer niet meer naar de Grote Markt maar Akerk rijden is het aantal instappers in de wijk Corpus den Hoorn gehalveerd blijkt uit instapcijfers van de OV-chipkaart op lijn 6. ‘Corpus’ in één van de grotere stadswijken in Groningen en relatief grijs. De ouderen uit de wijk vinden het vanaf het Zuiderdiep of de Akerk te ver lopen naar de Grote Markt. De voorzitter van de wijkraad is het niet eens met de cijfers van het OV-bureau. Hij zegt op basis van eigen waarnemingen dat er niet veel verschil zit in het aantal reizigers.
1 juli 2014 – Lijn 15 ontzettend druk door korte bussen
De inzet van korte stadsbussen op de drukke lijn 15 in Groningen zorgt voor overvolle bussen. De vakantiedienstregeling is begonnen en lijn 15 rijdt een omleidingsroute door werkzaamheden aan de Zonnelaan. Door de vakantiedienstregeling reed de bus slechts twee keer per uur, terwijl veel studenten nog een tentamenweek hadden. De korte bussen bleven rijden vanwege de omleidingsroute door de Plutolaan maar er werden wel meer bussen ingezet op de drukke momenten.
18 augustus 2014 – Dubbelgelede bussen hebben op eerste dag al problemen
Technische problemen op de eerste dag zorgen ervoor dat twee van de drie nieuwe dubbelgelede bussen voor lijn 11 in de garage worden gehouden voor onderzoek. De bussen zijn voorzien van een hybride techniek die energie opslaat bij het remmen en vervolgens gebruikt bij het optrekken. De bussen zijn op de eerste dag vrij snel van dienst gehaald en vervangen.
26 oktober 2014 – Gemeente Groningen wil busstalling aan de Peizerweg
De gemeente onderzoekt of het mogelijk is een deel van het terrein van SW-bedrijf Iederz te verhuren aan het OV-bureau als busstalling voor Qbuzz. Deze busstalling moet dan bij de concessie gaan horen en gebruikt gaan worden door de vervoerder die het contract heeft. Uiteindelijk wordt het OV-bureau de nieuwe huurder en wordt een deel van het Iederz-pand gesloopt en een deel verbouwd voor haar nieuwe doel. Na een aantal maanden verbouwen wordt de nieuwe stalling in gebruik genomen.
29 november 2014 – Machinist vergeet te stoppen in Assen
Alle reizigerstreinen stoppen in Assen, dus het is niet echt logisch om het station te vergeten. Je zou dan ook zeggen dat dit een machinist niet overkomt, maar het gebeurde op 29 november 2014 wel. Hij kon zijn fout ook niet meer goedmaken, en doordat het een Intercity betrof moesten reizigers voor Assen omreizen via Groningen. De machinist bood wel meteen zijn excuses aan via het omroepsysteem.