Foto: Deutsche Bahn

In 2024 wordt een compleet nieuwe Friesenbrücke over de Duitse Eems in gebruik genomen, volledig naar wens van de provincie Groningen. Dat is de uitkomst van de Friesenbrücke-top die vandaag plaatshad in het Duitse Bonn.

Daar waren diverse betrokken partijen aanwezig waaronder vertegenwoordigers van de Duitse staat. Zij kwamen tijdens het overleg tegemoet aan de belangrijkste bezwaren van de provincie Groningen. Belangrijkste punt is dat er twintig minuten per uur tijd zal komen om de brug open te doen voor de passage van boten. Daarmee komt de geplande Wunderline tussen Groningen en Bremen niet in gevaar.

Doordat er een compleet nieuwe brug wordt gebouwd vallen de plannen miljoenen euro’s duurder uit dan gepland. Hij gaat in totaal zo’n zestig miljoen euro kosten. De Duitse overheid betaalt daarvan vijftien miljoen en Landkreis Niedersachsen vijf miljoen. De nieuwe variant zorgt wel voor drie jaar vertraging maar biedt als voordeel dat de brug niet hoeft te worden weggetild bij de passage van boten uit de Meyer-werf in Papenburg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *