De nieuwe dienstregeling gaat morgen van start bij bus en trein en dat betekent hard werken voor de vervoerders. Men wil de overgang zo vlekkeloos mogelijk voor de reiziger laten verlopen en dat heeft achter de schermen veel voeten in aarde.
Al weken liggen in het kantoor van Qbuzz in Groningen stapels met vertrektijden klaar voor de bushaltes. Medewerkers van de afdeling haltebeheer doen de aanpassingen niet allemaal in de nacht van zaterdag op zondag. Zij zijn al een aantal weken bezig met het aanpassen van alle bushaltes. Dat zijn er in het hele gebied rond de 5000 in totaal. Daarbij komt nog het verwijderen en plaatsen van vervallen en nieuwe haltes.
De medewerkers rijden systematisch door Groningen en Drenthe om de werkzaamheden uit te voeren en meteen te controleren of alles bij de bushaltes nog klopt. Zij zijn echter niet voor alles verantwoordelijk. De inrichting van de halte, zoals abri’s en stoepranden, ligt onder de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.
Voor reizigers is dat soms even lastig, omdat de tijden bij de haltes niet altijd kloppen. Eén ding klopt wel. De tijden op de digitale borden. Die wordt namelijk gebaseerd op de actuele rijtijden van de bussen. Tot morgen is het slim om die, of actuele vertrektijden op internet en in apps te gebruiken. Daarna klopt alle informatie weer en kunnen de mensen van haltebeheer weer over tot het normale onderhoud.
Op de treinstations gaat het wat makkelijker. Daar moeten weliswaar de vertrekborden worden aangepast, maar een groot deel van het informatieproces gaat geautomatiseerd.