De eerste kritieken op de nieuwe dienstregelingen worden duidelijk. Ze komen vooral uit Winschoten en Scharmer.
Dat is niet zonder reden. De laatste trein naar Winschoten gaat voortaan namelijk eerder rijden. Men moet ervoor zorgen al om 23:53 uur in de trein te zitten. Tot gister reed de laatste trein om 0:22 uur. De laatste trein richting het oosten van de provincie rijdt nu naar Veendam. Bewoners van die plaats kunnen nu juist een tot een half uur later terug naar huis. Sommigen spreken op sociale media nu al van ‘een worp terug in de tijd’.
In Scharmer wordt de kritiek veroorzaakt door een tijdelijke situatie. Omdat de gemeente nog geen keerlus heeft aangelegd in Scharmer moet lijn 5 tijdelijk eerder keren. Voor Qbuzz is de laatste mogelijkheid daarvoor op de parkeerplaats van de voormalige discotheek Skopje in het centrum van Harkstede. Tussen deze plaatsen ligt een afstand van maar liefst drie kilometer. Voor veel mensen is dat te ver lopen.
Passagiers van lijn 5 snappen niet dat dit kan en vinden dat er tijdelijk een pendelbusje zou moeten rijden. Qbuzz geeft aan dat de afdeling vervoerskunde kijkt naar de mogelijkheden. De situatie blijft in ieder geval tot en met februari van kracht. Lijn 44 rijdt wel tussen Harkstede en Scharmer, maar rijdt beperkt. Lijn 178 in Kolham is voor het oostelijke deel van Scharmer een mogelijk alternatief.
178 kan toch door rijden en in harkstede draaien dan terug snelweg op
Waarom met lijn 78 stoppen voordat de keerlus klaar is?
Waarom kan lijn 5 niet vanaf Groningen doorrijden door Scharmer en keren bij de rotonde in Foxhol? Op deze wijze volgt lijn 5 hetzelfde traject als de voormalige lijn 78. De bus hoeft alleen onder het viaduct bij Foxhol door om daar te kunnen keren.