In de nieuwe busconcessie die in december volgend jaar in zal gaan, is de ambitie van het OV-bureau om de stadsdiensten in Groningen en Drenthe elektrisch uit te gaan voeren. Daartoe rijden nu al elektrische bussen in de dienstregeling mee. In de nieuwe concessie lijkt er voor een ander type gekozen te gaan worden; de “oude, vertrouwde” Mercedes-Benz.

Nu zijn de eerste stappen op elektrisch gebied gezet met gelede bussen van het merk VDL (Citea) die op Q-link 1 en 2 rijden en drie elektrische stadsbussen van relatief nieuwe speler Ebusco (foto). Deze zijn daarmee niet, zoals de rest van het wagenpark, gebouwd door Mercedes. Dat komt doordat Mercedes-Benz tot op heden nog geen volledig elektrische bus in de markt heeft.

De ervaringen met de Ebusco- en VDL-bussen zijn tot nog toe matig. De Ebusco’s staan vaak stil met defecten en de gelede bussen van VDL hebben veel last gehad van de kou. Daardoor raakten ze meer stroom kwijt dan gebruikelijk en moesten ze tussentijds vaker aan de oplader, met vertragingen tot gevolg.

Een vertegenwoordiger van Daimler Buses Nederland (onderdeel van Mercedes-Benz) zegt vandaag tegen OV Magazine in gesprek te zijn om de vandaag gepresenteerde volledig elektrische Citaro-bus te verkopen aan Groningen en Drenthe. Daar zijn volgens hem tot op heden nog geen orders uit voortgekomen, maar interesse is er wel.

De laadtechniek van deze Citaro, hetzelfde type Mercedes-bus als nu al op diesel en hybride in Groningen en Drenthe rondrijdt, zal bij de eerste exemplaren nog afhankelijk zijn van een stekker. Eind 2019, ongeveer wanneer de nieuwe concessie in onze provincies ingaat, moet er ook een pantograaf op het dak van de bussen leverbaar zijn. Het zou goed kunnen zijn dat Groningen en Drenthe dan de eerste bussen met deze techniek krijgen, want de gelede VDL-bussen laden ook op met pantografen op het dak. De bussen zullen wel echt voor de korte afstanden bedoeld zijn; de actieradius zal in de zomer (beste prestaties qua jaargetij) op zo’n 150 kilometer liggen.

Dit zijn de eerste beelden die Daimler van de bus vrij heeft gegeven:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *