Het laatste jaar van de busconcessie GD zal niet worden gekenmerkt door veel grote wijzigingen. Het OV-bureau heeft de voorgestelde hoofdlijnen voor de dienstregeling van volgend jaar naar Provinciale Staten in beide provincies en gemeenteraad van Groningen gestuurd.

In die hoofdlijnen is 1 miljoen euro extra beschikbaar voor de busdienstregeling. Vooralsnog wordt dat geld gebruikt voor extra ritten in de brede spits op Q-link 3, extra ritten in het weekend op Qliner 309 en het dekken van de kosten van extra ritten en rijtijd van het stadsvervoer in Groningen.

Grote wijzigingen die worden voorgesteld zijn het knippen van stadslijn 10 in Groningen met daarbij het koppelen van het zuidelijke deel van de route aan streeklijnen 61 en 65, extra spitsritten op Qliner 314 en een routewijziging voor Q-link 15.

Koppeling lijn 10 met lijn 61/65

Het OV-bureau wil in de nieuwe dienstregeling op het Hoofdstation in Groningen streeklijnen 61 (Groningen – Middelstum) en 65 (Groningen – Zoutkamp) door laten rijden als stadsbus naar het Hoornsemeer, waarbij stadslijn 10 wordt ingekort tot het traject Station Noord – Korrewegwijk – Hoofdstation. Op die manier ontstaat er een directe verbinding tussen P+R Kardinge en het Martini Ziekenhuis. Deze maatregel wordt genomen na onderzoek hoe P+R Kardinge weer direct verbonden kan worden met de ziekenhuizen UMCG en Martini Ziekenhuis en hoe die ziekenhuizen zelf direct met elkaar verbonden kunnen worden nu de Doktersdienst is verhuisd. Beide streeklijnen blijken de beste opties daarvoor te zijn. In principe is het de bedoeling dezelfde frequentie in stand te houden als lijn 10, daarmee rijden er tussen P+R Kardinge en Hoornsemeer maandag tot en met zaterdag overdag vier bussen per uur en daarbuiten twee bussen per uur. Dat betekent ook dat lijn 65 maandag tot en met zaterdag overdag twee keer per uur gaat rijden. Dat is goed nieuws voor reizigers tussen Groningen en Ulrum, omdat lijn 163 (Groningen – Lauwersoog Haven) in de nieuwe dienstregeling wordt omgevormd tot snelbus met een beperkt aantal stops onderweg. Lijn 61 gaat door de maatregel goed aansluiten op de Intercity’s in Groningen, maar zal voor de betrouwbaarheid waarschijnlijk wel worden geknipt in Middelstum, waardoor een overstap daar altijd noodzakelijk wordt. Door de maatregel van het koppelen raken het Hoornsemeer en Corpus den Hoorn wel voor de tweede keer in vijf jaar tijd hun directe busverbinding met de Grote Markt kwijt.

Extra spitsritten Qliner 314 naar Himsterhout

Er gaan meer ritten van lijn 314 de volledige route naar de Drachtster wijk Himsterhout rijden, op verzoek van de reizigers. Het gaat om de ritten die om 16:40, 17:10 en 17:40 uur vanaf het Hoofdstation in Groningen vertrekken.

Routewijziging Q-link 15

De route van Q-link 15 wordt versneld. De bus rijdt niet langer via de Westerhaven en Rembrandt van Rijnstraat, maar gaat via de busbaan Peizerweg naar de Ringweg bij Vesta rijden. Vervolgens gaat de route non-stop naar Winkelcentrum Paddepoel, waar de huidige route weer wordt opgepakt. Volgens het OV-bureau in de dienstregelingmemo is Q-link 15 dan betrouwbaarder. Er wordt wel flink gebruik gemaakt van lijn 15 tussen het Hoofdstation en de Rembrandt van Rijnstraat, maar 15 is niet gericht op die doelgroep reizigers. Zij worden voortaan geacht gebruik te maken van de lijnen 8, 9, 35, 39 of 88. Zo kunnen reizigers van de Westerhaven naar de Zernike Campus twee keer per uur reizen met stadslijn 9. Lijn 15 gaat ook niet stoppen bij de halte bij de Verzetsstrijderslaan, iets verderop, daarvoor zijn lijn 3 en lijn 4 bedoeld. Ook nieuw is dat Q-link 15 de hele zomervakantie blijft rijden. Dan rijdt de bus, net als Q-link 1, twee keer per uur.

Andere kleine wijzigingen

Men wil ook nog wat andere wijzigingen doorvoeren. Zo gaat stadslijn 8 in Groningen voortaan op het deel Station Europapark – Martini Ziekenhuis ’s avonds na 22:00 uur en op zondag nog maar één keer per uur rijden wegens beperkt gebruik. Verder wordt gekeken naar de mogelijkheid om de nieuwe spitslijn 27 (Zernike Campus – Stadskanaal) in Stadskanaal te koppelen aan lijn 73 richting Ter Apel, gaat lijn 85 in Leek rijden via de wijk Oostindie, stadslijn 1 in Assen moet altijd gaan rijden via Winkelcentrum Marsdijk en rijdt na 22:00 uur ’s avonds niet meer en in tegenstelling tot eerdere plannen blijft lijn 86 rijden.

Wensen

Er zijn nog enkele wensen waarvan het de vraag is of dat financieel haalbaar is. Dat moet later duidelijk worden. Het gaat daarbij om het door laten rijden van de extra spitsritten op lijn 26 en lijn 27 (deze worden via een eenmalige uitkering door Groningen Bereikbaar en de Regio Groningen-Assen betaald) en het invoeren van meer ritten in de brede spits op Q-links 4 en 5 (zoals ook op lijn 3 zal worden doorgevoerd). Later dit jaar wordt duidelijk of die wensen vervuld kunnen worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *