In het regeerakkoord van het kabinet is opgenomen dat een aantal Sprinters, waaronder Groningen – Zwolle, openbaar moeten worden aanbesteed. Vervoerder Keolis vindt dat de NS niet mee mag doen aan deze aanbesteding, omdat er volgens haar sprake is van een ongelijk speelveld.
In vakblad OV Pro zegt directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van deze vervoeder dat de NS in de praktijk nog gebruik maakt van haar positie als monopolist. ‘Dat feit alleen al maakt dat er vooralsnog geen sprake kan zijn van en gelijk speelveld. Dit remt overigens ook de prikkel om kostenefficiënt te worden. In Nederland verdient de NS al jaren geen cent en dat is bizar met zo’n potentieel aan reizigers. Abellio – de NS-dochter die regionaal actief is buiten Nederland – daarentegen wel’, aldus Broersma.
Onder meer de regionale lijnen in Groningen en Friesland zijn onder de vlag van Arriva een stuk beter gaan draaien, beaamt ook de Keolis-directeur. ‘Als je naar regionale lijnen kijkt die vanuit de NS naar de regionale vervoerders zijn gegaan, dan zie je dat al die lijnen er beter van zijn geworden. Er is een hogere reizigerstevredenheid, de punctualiteit is verbeterd en de lijnen zijn dikker geworden. Daarnaast wordt de exploitatie tegen lagere kosten uitgevoerd, waardoor de opdrachtgever meer product kan aanbieden voor minder geld. Dit is kennelijk iets wat de NS niet gelukt is en de regionale vervoerders slagen hier wel in. Waarom zou de NS gaan meebieden op lijnen waar regionale vervoerders het beter doen? Laat de regionale vervoerders de lijnen die door NS zijn verwaarloosd uitvoeren.’
De NS heeft bij monde van directeur Roger van Boxtel al aangegeven opnieuw mee te willen beiden op regionale spoorlijnen. Arriva heeft in het verleden ook al aangegeven geïnteresseerd te zijn in de Sprinter tussen Groningen en Zwolle. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is momenteel bezig met het maken van een quickscan om te kijken welke in het regeerakkoord genoemde spoorlijnen geschikt zijn voor decentralisatie. De resultaten daarvan worden komend najaar verwacht.