In dit redactie blog gaan we in op onze visie op de invoering va NS Flex en de gevolgen hiervan.
Na enkele maanden van testen heeft NS maandag voor iedere reiziger NS Flex geïntroduceerd. Een nieuwe vorm van reizen met de OV-chipkaart, die het gebruiken van het OV makkelijker moet maken. Maar is dit wel echt het geval?
Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het een product waar veel kritiek op komt. Pas de laatste twee á drie jaar is het verlangen naar de ouderwetse strippenkaart verstomd. Vooral de omslachtigheid van de OV-chipkaart en de vele abonnementsvormen maken het reizen hiermee volgens veel gebruikers lastig.
In de bus zie je nog steeds veel mensen die weinig met het openbaar vervoer reizen en daarom maar in allerijl voor een Eurokaartje kiezen. Dat kaartje is veelal duurder dan reizen met de chipkaart, maar toch hebben deze reizigers het er vaak voor over, want steeds checken of er nog genoeg saldo op de chipkaart staat, dat willen mensen niet. En staat er niet genoeg saldo meer op, dan moet je eerst naar een oplaadautomaat, vaak ver verwijderd van de dichtsbijzijnde bushalte; even snel in de bus stappen is er niet meer bij, dus kopen mensen steeds maar weer dat Eurokaartje.
NS Flex moet ervoor zorgen dat dit verleden tijd is. Vanaf nu is het mogelijk om met een saldo-vrije chipkaart in bus of trein te stappen. De reis wordt dan aan het einde van de maand in rekening gebracht en automatisch geïncasseerd. Dat klinkt erg makkelijk en prettig, maar is het niet meteen.
Zo kost het eenmalig 10 euro om zonder NS-abonnement een OV-chipkaart om te zetten voor NS Flex. Volgens de NS is dit om de kosten te dekken, maar dit betekent wel dat bezitters van een chipkaart al eerder 7,50 euro hebben betaald en dus uiteindelijk 17,50 euro kwijt zijn aan allerlei administratiekosten. Niet dat je beter uit bent met een NS-abonnement overigens, want dan betaal je voor NS Flex maandelijks een euro extra. Ook weer om de kosten te dekken volgens de NS.
Die kosten zijn er vooral als je nog geen chipkaart hebt. Want dan zit een kaart bij het bedrag in. Maar een oplossing voor iedereen die al een OV-chipkaart in bezit heeft (een groot deel van OV-gebruikend Nederland) is er niet. Ook zij betalen het tientje. Dat komt de NS al op kritiek van de Maatschappij Voor Beter OV te staan.
En dan is er nog de grote groep die bijvoorbeeld een abonnement voor bus bij Qbuzz of trein bij Arriva heeft. Zij vallen met hun chipkaart af voor NS Flex, want deze producten kunnen niet samen. Dat wordt weer veel uitleggen voor de mensen van klantenservice, loket of de buschauffeur, want de reiziger ziet met alle producten door de bomen het bos niet meer.
Ook op de website van de NS staan veel antwoorden op dit soort vragen niet duidelijk of concreet omschreven. Wat er wel staat, is nog een nadeel voor vaste klanten van de spoorwegen. Bezitters van bijvoorbeeld een Traject Vrij-abonnement kunnen nog geen gebruik maken van NS Flex en de meest vaste klanten, die al jaren het niet meer in de handel zijnde Voordeelurenabonnement nog steeds gebruiken, zullen nooit NS Flex kunnen gaan gebruiken, want de NS biedt het simpelweg niet aan. Zij ziet deze groep klanten liever vandaag dan morgen overstappen op bijvoorbeeld Dal Vrij. De groep reizigers met Voordeelurenabonnement wil dit niet, want de voorwaarden van Dal Vrij zijn minder gunstig.
Tenslotte is er nog iets waarover de NS niet duidelijk communiceert: het verschil in tarieven. Kortingen uit NS Flex-abonnementen worden op de cent berekend. In reisproducten gebeurt dat niet. Zo kan een reis een aantal cent goedkoper of duurder worden. Opnieuw iets waar gegarandeerd vragen over zullen komen.
Bij deze site komen regelmatig vragen binnen van reizigers over tarieven. Zij krijgen hun antwoord niet van de vervoerder. Stelselmatig verwijzen wij deze mensen weer terug naar de vervoerders, klantenservice is immers hun taak. Voor deze site wordt NS Flex waarschijnlijk weer uren aan mails doorsturen en beantwoorden. Niet een heel groot probleem, maar het toont aan waar het al jaren misgaat met alle vormen voor de OV-chipkaart.
Tot slot moet gezegd; het idee voor NS Flex is goed. Maar het product is duidelijk nog niet af.