De Aggloliner was achteraf gezien een voorloper van het huidige Q-link

Deze week is het exact vijf jaar geleden dat Q-link van start ging. Het is ook negentien jaar geleden dat de provincies Groningen en Drenthe met hun eerste eigen vorm van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) kwamen: de Aggloliner ging van start op 9 januari 2000.

Arriva schafte als toenmalig vervoerder twaalf extra lange Mercedes Integro-bussen aan. Dit was de eerste nieuwe aanschaf van de vervoerder in Nederland. De bussen gingen rijden op vijf lijnen tussen Groningen en forenzenplaatsen rondom de stad.

Bedoeld als impuls voor het drukke busvervoer tussen de stad en deze dorpen werden er diverse wegen aangepast om filevrij te kunnen rijden. Er was in de ochtendspits een krantje aanwezig en er zou verse koffie komen, maar daar werd van afgezien, want daar bleek het Groninger publiek toch niet echt op te wachten. De reiziger moest voor dit alles wel een toeslag bovenop het normale tarief betalen. In de Interliner werd indertijd ook een alternatief tariefsysteem gehanteerd.

Na veel promotie te hebben gemaakt was het op 9 januari 2000 zover: de bussen gingen rijden naar Ten Boer, Leek, Bedum, Roden en Annen. Van de beloofde snelheid kwam nog niet veel terecht, want er raakte op de eerste dag meteen een bus defect en men kampte met forse vertragingen. Het toenmalig Nieuwsblad van het Noorden wijdde er een aantal artikelen aan, met daarin zowel positieve als negatieve reacties. De eerste weken worden de reacties in die laatste categorie overigens nog niet heel veel beter, want er komen flink wat klachten over de nieuwe dienstregeling binnen.

Na twee jaar maakte Arriva bekend dat men het Aggloliner-netwerk uit wilde breiden met een verbinding tussen Groningen en Assen. Deze lijn moest in de plaats komen van de verbinding tussen Groningen en Ten Boer, want die trok niet genoeg reizigers. Het leidde tot kritiek vanuit de gemeente Ten Boer, dat betaalde aan het plaatsen van abri’s en aanpassen van wegen voor de Aggloliner. De dienst van lijn 506 werd gestaakt met ingang van 30 maart 2002. De gemeente Aa en Hunze was hier ook niet blij mee, want door het verdwijnen van de bus naar Ten Boer verdween ook de koppeling in Groningen en daarmee de directe verbinding met het (toen nog) AZG.

Aan het einde van dat jaar, bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling verdween de Aggloliner-formule. De Qliner werd geïntroduceerd als vervanger van zowel de Aggloliner als de Interliner in Groningen en Drenthe. De verbinding tussen Groningen en Assen kwam er inderdaad bij onder de Qliner-vlag. De lijn naar Bedum verdween in navolging van die naar Ten Boer ook.

De lijnen naar Roden, Leek en Annen bleven over. Deze groeiden onder de Qliner-vlag gestaag door. Het gevolg was dat de Qliners naar Leek en Roden in 2013 werden uitgevoerd met gewone streekbussen. Dat de Aggloliner een goed idee was bleek daarna, want het Q-link-concept deed dus begin 2014 haar intrede en ging deze lijnen onder meer overnemen met comfortabele gelede bussen met airco en wifi, en ook hier spelen aanpassingen in de infrastructuur met onder meer vrije busbanen weer een rol. Later volgde er met Q-link ook weer een HOV-lijn voor Ten Boer (lijn 6). De geschiedenis heeft zich daarmee de afgelopen jaren herhaald, met wat meer succes. Wat dat betreft was de Aggloliner zijn tijd misschien wel wat ver vooruit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *