Het is zomervakantie, en dat betekent dat er veel zomerse evenementen zijn in het hele land. Bij het OV-bureau en Qbuzz weten ze dat ook, en loopt al enkele zomers in juli en augustus de actie Zomerbroezz’n. Hierbij is het mogelijk met twee volwassenen een hele dag te reizen voor de prijs van één Dal-Dagkaart (10,80 euro). Beide volwassenen mogen ook nog eens, net als normaal, elk drie kinderen t/m 11 jaar meenemen. In de afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het netwerk van directe buslijnen, en wij besloten vanaf het thuisadres in Paddepoel in de stad te reizen naar de eerste van drie vakantiemarkten in het centrum van Veendam. Vroeger waren daar vaak nog lange reizen of overstappen voor nodig, maar nu niet meer.
Eén van de nieuwere directe lijnen is 171 tussen de Zernike Campus en Veendam. Deze lijn rijdt een vrijwel rechtstreekse route, voor een groot deel over het oude traject van Interliner en later Qliner 301. In de stad wordt voornamelijk de route van Q-link 2 gevolgd. Even voor 11:45 uur vertrokken wij vanaf de halte aan de Eikenlaan bij het winkelcentrum in de wijk met een paar minuten vertragingen, die de bus waarschijnlijk opliep tijdens de omleiding naar de Zernike Campus via Pleiadenlaan en Westelijke Ringweg.
Lijn 171 is een lijn die voornamelijk is bedoeld voor scholieren en studenten. Zij kunnen met de route van de lijn de drukte op het Hoofdstation ontwijken, maar voor vervoer op zo’n vakantiemaandag is de lijn uiteraard ook een goede uitkomst. De chauffeur stempelde vrolijk de Dal-Dagkaart af, hard drukken was even nodig, want zijn stempel was iets droog. Vervolgens ving de reis gemoedelijk aan en stapten er onderweg enkele passagiers in bij Station Noord en de hoofdingang van het UMCG. Vervolgens ging het naar de A7 en Hoogezand, waar ook nog een enkeling instapte. Sinds het verdwijnen van de Qliner is lijn 171 de enige lijn richting Veendam. Toch is het niet superdruk tussen Hoogezand en Veendam. Aangekomen in Veendam wordt er niet meer langs de locatie van het oude busstation gereden, en dus kiezen we ervoor het bijzondere rondje door Wildervank mee te rijden en uit te stappen bij de halte Julianalaan. Dat is niet meteen in het centrum, maar op enkele honderden meters lopen, maar goed, meer kun je misschien ook niet verwachten van een buslijn welke vooral is bedoeld als scholierenlijn.
Na een leuke middag in Veendam is het tijd om terug te gaan in Groningen. Vanaf de plek in het centrum van Veendam is er de optie om naar het station te lopen en daar weer op lijn 171 te stappen richting huis. Echter waren er plannen om nog iets te eten voor we naar huis zouden gaan, en waren de voeten na al het slenteren flink moe. Tot onze grote verrassing bleken er ook in de zomervakantie tegenwoordig enkele ritten van lijn 174 richting Groningen te gaan. Deze lijn vertrekt al jaren vanaf de halte bij het hertenkampje naast Van Beresteijn. Het plan ontstond om naar het Sontplein in de stad te reizen om daar bij de McDonald’s te gaan eten, immers, lijn 174 rijdt uiteindelijk ook daarlangs. Zo gezegd zo gedaan werd de bus van 15:47 uur richting Groningen genomen.
Zoals gezegd werd het uiteindelijk, want lijn 174 heeft in de loop der jaren echt een bijzondere functie gekregen. Haast iedere stoeptegel langs de route wordt aangedaan en heeft vaak ook wel een eigen bushalte. Er werd al gereden via Muntendam en Zuidbroek, maar in Hoogezand-Sappemeer is de route flink uitgebreid en wordt nu ook gereden via De Hooge Meeren, Martenshoek en Foxhol. Zodoende reden we voor een deel over precies hetzelfde traject als eerder in lijn 171. Gek is het overigens niet dat voor deze route is gekozen, want er zijn veel instappers.
Buslijn 174 doet vooral veel plaatsen aan omdat deze een lokale functie heeft. Er zijn bijvoorbeeld veel passagiers tussen Veendam en Zuidbroek, waar het gros van de ritten ophoudt en weer teruggaat richting Veendam. Vooral het instappers op het trajectdeel tussen Hoogezand en Groningen valt op. Ondanks de vele treinstations in Hoogezand, waar ook wel in de buurt wordt gereden, is het aantal reizigers dat voor de bus kiest hoog. In Westerbroek stapt nog een passagier in, of tenminste, hij komt snel richting de bushalte gerend. De chauffeur ziet hem tijdig, beseft dat dit niet een plek is waar de bus vaak passeert, en besluit even te wachten.
Tijdens het rondje over de Duinkerkenstraat in de stad wordt duidelijk dat de bus ook nog een functie als stadsbus heeft. Hier rijden alleen de ritten van lijn 174, en er is ook een instapper bij de Milieudienst. Hij verlaat even later samen met ons de bus bij het Sontplein.
Na het etentje bij de McDonald’s gaat de reis verder, eerst met Q-link 5. Het Q-link-systeem blijft bijzonder, het zijn altijd drukke bussen en is vergelijkbaar met bijvoorbeeld trams in grote steden. Grote en belangrijke haltes en snelle routes vormen hier het beeld. En je hoeft je niet te bedenken wanneer de bus gaat want ook op deze tijd (begin van de avond) wordt er ieder kwartier gereden. Overigens moet ook gezegd dat deze bus de beste airco van de dag heeft, ook geen verkeerde informatie op een dag als deze.
Om relaxed over te stappen maken we de overstap naar lijn 9 terug richting Paddepoel niet op het Hoofdstation, maar op het Hereplein. Hier hebben we net de vorige rit gemist. Dat zou op het station uiteraard ook zo zijn, want het is iets verder op de route van lijn 5. Toch een klein gemis dat er niet sowieso op de hele stadsdienst wordt aangesloten door Q-link, maar niet alle aansluitingen zijn nou eenmaal te realiseren. De bushalte op het Hereplein is, je zou het misschien niet zeggen, één van de grootste van de stad. Een groot deel van de buslijnen vanaf het Hoofdstation (nagenoeg alles wat over het Zuiderdiep rijdt) komt hier. Om dit alles in goede banen te krijgen op de halte, hangen de vertrektijden verspreid in het bushokje en aan de haltepaal. Daar is het overigens wel een allegaartje, want de lijnstickers hangen niet op volgorde (de lijnen 3, 4 en 5 zelfs op de achterkant) en de sticker voor lijn 74 is geschreven met een benzinestift.
De stadsdienst laat gelukkig niet lang op zich wachten, want ook hier wordt vrijwel altijd (nu ook nog) ieder kwartier gereden. Rond 18:15 uur zijn we terug na een leuke dag Zomerbroezz’n. Voor herhaling vatbaar.