De NS gaat deze herfst een aantal Sprinterritten tussen Groningen en Zwolle rijden met oudere treinstellen. Dat is nodig om het spoor ruw te maken.
Ieder jaar rijden er treinen met een zandstraler aan de onderkant door Nederland om te voorkomen dat het spoor glad wordt door vocht en bladeren. De nieuwe Sprintertreinen die sinds maart tussen Groningen en Zwolle rijden, hebben de zogeheten Sandite-installatie niet aan boord.
De oudere treinen gaan rijden op vier ritten in beide richtingen buiten de spits. Het gaat hierbij niet om de Koploper, het Intercitymaterieel dat de afgelopen jaren op de Sprinterdienst reed. Er wordt gebruik gemaakt van het Stadsgewestelijk Materieel (SGMm), in de jaren 70 en 80 gebouwd als nieuwe treinen voor de dienst op bijvoorbeeld de Schiphollijn en diverse korte stoptreindiensten. Later zijn de treinen gerenoveerd en kregen ze hun huidige uiterlijk.
De stellen zijn niet voorzien van extra’s als wifi en oplaadpunten voor bijvoorbeeld laptop of telefoon. Ze rijden in de normale dienst op Sprinterdiensten als Amsterdam Centraal – Zandvoort aan Zee en Dordrecht – Den Haag Centraal. Vanaf 2 september gaan ze tot en met december rijden op alle lijnen waar normaal alleen de nieuwste Sprinter rijdt.