Chauffeurs van Qliner-diensten 304 en 314 tussen Groningen en Drachten balen van de manier waarop hun toekomstige werkgever Qbuzz met hen omgaat. Ook bij hun nieuwe baas blijven ze werken onder de voor touringcarchauffeurs bedoelde CAO Besloten Vervoer, meldt RTV Noord. Werken onder die CAO betekent dat zij iedere maand fors minder geld verdienen dan hun collega’s die onder de OV-CAO vallen.
De Qliner-diensten worden op dit moment gereden door Arriva Touring. In 2009 werden de lijnen 305, 314 en 327 aanbesteed in de concessie HOV Groningen-Drenthe. Een aantal jaren geleden werd er van lijn geruild met Qbuzz, toen ging lijn 305 verder binnen lijn 300 bij Qbuzz en kreeg Arriva Touring in ruil het alleenrecht op de verbinding Groningen – Drachten met lijn 304 als toevoeging aan haar lijnenpakket. Lijn 327 is inmiddels komen te vervallen.
Doordat het lijnenpakket altijd zo klein is geweest, redde Arriva Touring zich altijd met minder dan 25 fulltime chauffeurs. Daardoor mocht de vervoerder gebruikmaken van de CAO-afspraak. Vanaf december worden de lijnen 304 en 314 echter ondergebracht bij de grote GD-concessie, waar Qbuzz opnieuw de vervoerder zal zijn. Daar werken veel meer dan 25 fulltime chauffeurs, maar toch krijgen de huidige Arriva Touring-chauffeurs straks niet hetzelfde betaald als hun nieuwe Qbuzz-collega’s, zeggen zij tegen RTV Noord.
Qbuzz wil voor de groep Arriva Touring-chauffeurs een nieuwe BV oprichten. Daardoor werken zij officieel voor een ander bedrijf, waar niet meer dan 25 fulltimers werken. In deze constructie kan Qbuzz gebruik gaan maken van dezelfde CAO-regels als Arriva Touring nu doet. Voor de chauffeurs betekent dit echter iedere maand enkele honderden euro’s aan inkomen minder dan hun collega’s.
Volgens de getroffen chauffeurs zijn er wel meer dan 25 chauffeurs nodig bij Qbuzz. “Vanaf december worden iedere dag twee chauffeurs vanuit Surhuisterveen ingezet. Zij werken wel onder de OV-CAO en krijgen dus meer uitbetaald voor hetzelfde werk”, zegt één van hen tegen RTV Noord.
De chauffeurs die onder de CAO Besloten Vervoer blijven rijden zullen worden ingezet vanuit een locatie van vervoerder Doornbos bij Hoogkerk. Daar krijgen zij een eigen, klein wagenpark, vergelijkbaar met dat van hun OV-collega’s.
Een woordvoerder van Qbuzz zegt tegen RTV Noord dat er de komende tijd veel chauffeurs met pensioen gaan en dat de Besloten Vervoer-chauffeurs dan eventueel door kunnen stromen naar die plaatsen en zo onder de OV-CAO kunnen gaan rijden. De constructie was volgens hem nodig omdat betaling volgens de OV-CAO ervoor had kunnen zorgen dat niet Qbuzz maar een concurrent de busconcessie had gewonnen.