Het OV-bureau heeft haar voorgenomen wijzigingen in de busdienstregeling voor volgend jaar gepubliceerd. Daarbij vinden de grootste wijzigingen in de stad plaats.
In Groningen wil men buslijn 7 van maandag tot en met zaterdag twee keer per uur doortrekken naar het Martini Ziekenhuis en P+R Hoogkerk, via dezelfde route als lijn 8. Verder wordt het aantal ritten tussen Vinkhuizen en Station Noord verminderd. Lijn 18 tussen P+R Hoogkerk en Zernike Campus zou ook buiten de spits gaan rijden, maar dit wordt nog niet doorgevoerd wegens geldgebrek.
Lijn 9 gaat rechtstreeks naar het Noorderstation rijden via de Eikenlaan. De bediening in Selwerd vervalt, maar lijn 10 gaat via de Iepenlaan rijden. Die route gaat lopen via de Noordelijke Ringweg. De Bedumerweg en Asingastraat verliezen hun bus. Daarnaast vervalt voor lijn 10 het rondje in het Hoornsemeer. De route gaat gestrekt via de Palmelaan lopen. Er komt een nieuwe route ter hoogte van de Eisenhowerstraat.
Verder wordt lijn 12 gesplitst in een lijn 16 Europapark – Kardinge en een lijn 19 Hoofdstation – Eemspoort en gaat lijn 15 dienstregelingloos rijden. In die situatie wordt bij genoeg aanbod steeds een rit gestart. In Paddepoel stopt de bus waarschijnlijk nog maar bij één halte.
De bereikbaarheid van ziekenhuizen wordt in de gaten gehouden. Zo gaat lijn 17 via de achterzijde van het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda rijden. In Zuidoost-Drenthe wordt de route van lijn 21 bij Sleen gestrekt en wordt lijn 25 doorgetrokken naar Emmen. Er wordt daarbij gekeken naar de mogelijkheden om lijn 25 door de dorpskern van Oosterhesselen te laten rijden. In Zuidwest-Drenthe komt het traject van lijn 40 tussen Steenwijk en Meppel onder de GD-concessie te vallen. Het OV-bureau wil deze ritten koppelen aan lijn 20.
Voor de komende jaren kijkt het OV-bureau onder meer naar de introductie van een hoogwaardige buslijn op het traject van lijn 178 en snellere reismogelijkheden op de corridor Stadskanaal – Ter Apel – Emmen.