CNV Vakmensen proeft een groeiende onrust onder werknemers van openbaar vervoerbedrijven. Door het lagere aantal reizigers sinds de coronacrisis zal ook het aantal ritten en medewerkers af gaan nemen.
Qbuzz-CEO Gerrit Spijksma kondigde al in een videoboodschap aan zijn personeel aan dat Qbuzz gaat snijden in het personeelsbestand. Voor alle concessie wordt gekeken naar het aanbod in relatie tot de vraag van het busvervoer en op basis daarvan zullen een dienstregeling en werkrooster worden gemaakt.
Onderhandelaar Job Marskamp van CNV Vakmensen houdt er rekening mee dat meer vervoerders mogelijkheden zoeken om in te krimpen. “We snappen dat vervoersbedrijven zich momenteel zorgen maken over de situatie. Er maken veel minder reizigers gebruik van het openbaar vervoer. En tegelijkertijd zijn er steeds meer zwartrijders, bleek onlangs uit een steekproef. Dat gaat natuurlijk niet goed. De overheid springt weliswaar financieel bij, maar daar gaan vervoersbedrijven het op langere termijn niet mee redden. Het gevolg kan zijn dat vervoersbedrijven moeten gaan reorganiseren of in het ergste geval failliet gaan.”
Marskamp roept de opdrachtgevers, de OV-autoriteiten als het OV-bureau Groningen Drenthe op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Niemand zit te wachten op faillissementen en een haperende dienstregeling. De provincies zullen in deze crisistijd duidelijkheid moeten geven aan de vervoersbedrijven, zodat ze voldoende perspectief hebben om ook op langere termijn de dienstregeling goed uit te kunnen voeren”, aldus Marskamp.