Vanaf donderdag geldt er een snelheidsbeperking op het spoor bij een aantal onbewaakte spoorwegovergangen.
Dat heeft ProRail besloten nu het onderzoek naar de aanrijding vorig jaar in Hooghalen, waarbij de machinist van de trein om het leven kwam, afgerond is. Uit het onderzoek blijkt dat een combinatie van slechte weersomstandigheden en begroeiing en bebouwing bij het spoor er mede de oorzaak van was dat trekkerbestuurder en machinist elkaar niet tijdig konden zien.
De grondmist en regen zorgden ervoor dat de machinist de tractor waarschijnlijk pas zo’n 150 meter voor de overweg kon zien. De tyfoon werd gebruikt en de machinist deed een noodremming, zonder resultaat. Ook de tractor probeerde nog zonder resultaat te versnellen.
Voor ProRail zijn de onderzoeksresultaten aanleiding om op tien onbewaakte overwegen in Nederland per direct maatregelen te nemen. Bij vier overwegen mag vanaf donderdag nog maar met maximaal 90 kilometer per uur gepasseerd worden. Daarnaast worden zes overwegen zo snel mogelijk gesloten. In Hooghalen ligt al een tijdelijke weg naar een bewaakte overgang. De definitieve weg is bijna klaar.
President-directeur Marjan Rintel van de NS zegt dat het dodelijke ongeluk het bedrijf diep heeft geraakt. “Onze collega heeft vlak voor dat fatale moment gehandeld zoals je van een machinist mag verwachten. Hij had dit trieste ongeval niet kunnen voorkomen. Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam.”