Vanaf 2023 verdwijnt de OV-chipkaart in zijn huidige vorm uit het openbaar vervoer. Dat zegt Translink, het bedrijf achter de chipkaart, maandag in De Telegraaf.

Volgend jaar moet het nieuwe betaalsysteem OVpay worden ingevoerd. Daarmee wordt het onder meer mogelijk in- en uit te checken met pinpas of NFC-chip in een smartphone.

Er blijft voor bijvoorbeeld abonnementsvormen en leeftijdskorting wel een chipkaart beschikbaar. Deze krijgt een aangepaste technologie ten opzichte van de OV-chipkaart en komt onder de vlag van OVpay te vallen.

De Nederlandse OV-bedrijven (en daarmee Translink), creditcardmaatschappijen Mastercard en Visa en bankconcerns ABN Amro, ING, Rabobank en Volksbank werken voor OVpay samen. Zij zijn deze maand gestart met een proef in de stadsbussen van Arriva in Lelystad, waar het betalen met pinpas of creditcard wordt getest. Door de samenwerking met Mastercard en Visa zijn respectievelijk ook Maestro- en V-PAY-passen geschikt voor de proef (en daarmee ook Nederlandse bankpassen op smartphones en wearables). Bij de proef wordt na de check-out het juiste bedrag van de bankrekening gehaald.

De komende tijd worden 60.000 kaartlezers en poortjes op treinstations geschikt gemaakt voor OVpay. Naast het reizen met pinpas of chipkaart blijft het kopen van losse tickets (met QR-code) mogelijk en wordt het mogelijk om op basis van de GPS-gegevens van bijvoorbeeld telefoons een treinreis automatisch af te laten rekenen. De OV-bedrijven investeren zo’n 100 miljoen euro in het nieuwe systeem.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *