Vervoerder Arriva wil een nachttrein gaan rijden tussen Groningen en de Randstad. Dat zegt Arriva-directeur Anne Hettinga donderdag in NRC.
Het bedrijf wil daarmee tegen de status van de NS ingaan. De NS rijdt op het zogeheten Hoofdrailnet, dat meermaals onderhands aan het bedrijf is gegund door de overheid.
Arriva en een aantal andere kleinere treinmaatschappijen pleiten er al jaren voor het Hoofdrailnet, of in ieder geval delen zoals de Sprintertreinen, openbaar aan te besteden.
Arriva heeft bij de Autoriteit Consument en Markt een verzoek ingediend om per 2023 twee nachttreinen te gaan rijden naar Schiphol. Eén vanuit Groningen en één vanuit Maastricht. Die trein moet rond 2:00 uur vanuit Groningen vertrekken en om 4:00 uur op Schiphol zijn. Onderweg wordt gestopt op de stations Assen, Zwolle, Lelystad Centrum, Almere Centrum en Amsterdam Zuid.
Hettinga zegt dat Arriva, als de nachttrein lukt, voor de tijden buiten de spits wil gaan.