Het college van de gemeente Midden-Groningen dient bezwaar tegen de nieuwe plannen voor het busvervoer in. De bestuurders zijn bang voor een verdere verschraling van het ov-aanbod in hun gebied.
Eerder gaf het gemeentebestuur al aan niet blij te zijn met het inkorten van lijn 174 tot Zuidbroek, een wijziging die dit jaar werd doorgevoerd. Lijn 174 reed in de spitsuren naar Groningen en bediende Hoogezand-Sappemeer van oost naar west.
De lijn werd ingekort terwijl treinstation Sappemeer Oost ook werd gesloten. Het gevolg is dat er in het oostelijke deel van dat dorp geen ontsluitend openbaar vervoer meer is. Van het provinciebestuur kreeg Midden-Groningen wel het aanbod om de kosten voor het laten rijden van lijn 174 te splitsen, maar dat werd vanuit de gemeente afgewezen.
In de nieuwe plannen van het OV-bureau wordt voorgesteld om spitslijn 107 te schrappen. Deze lijn reed sinds augustus van Stadskanaal via de Kielsterachterweg, Hoogezand en P+R Kardinge naar de Zernike Campus in de stad. Sinds december rijdt de bus niet meer door corona.
Het OV-bureau wil volgend jaar dus helemaal niet verder met de lijn. Wethouder Jaap Borg vindt dat jammer, zegt hij dinsdag tegen RTV Noord. “Als gemeente waren we positief over de ontwikkelingen van de spitslijn 107 tussen Stadskanaal via Hoogezand naar Zernike. Ook omdat de verwachting was dat voor de toekomst het aantal ritten zou worden uitgebreid. Het is spijtig te constateren dat deze lijn vanwege corona voorlopig stopt.”
In de plannen wordt de mogelijkheid open gehouden om ter zijner tijd lijn 107 weer te laten rijden. Voor nu hoopt Borg in ieder geval dat de opvolger van lijn 174 tussen Groningen en Hoogezand, streeklijn 71, door Sappemeer gaat rijden, bijvoorbeeld met een lusroute. Zo moet het grootste deel van Hoogezand-Sappemeer in ieder geval een busverbinding hebben.