Site pictogram OV Nieuws GD

Stadslijnen 1 en 2 in Emmen verdwijnen in nieuwe dienstregeling

Het OV-bureau heeft vrijdag de geplande hoofdlijnen voor de nieuwe dienstregeling van het busvervoer in Groningen en Drenthe gepresenteerd. Er staan veel wijzigingen op de planning, mede ingegeven door een bezuinigingsoperatie.

Doordat de bereikbaarheidsvergoeding van de regering vervalt, moet er voor enkele miljoenen euro’s gesneden worden. Dat heeft onder andere gevolgen voor de stadsdienst in Emmen.

Daar vervallen de volledige lijnen 1 en 2. Het OV-bureau zegt dat het aantal reizigers in combinatie met de alternatieven van streeklijnen door de wijken Emmerhout en Angelslo niet meer in verhouding staat tot de exploitatiekosten van de lijnen, welke rond de 650.000 euro op jaarbasis bedragen. Het OV-bureau verwijst reizigers naar de hoofdassen in de wijk, waar streeklijnen rijden en overweegt samen met de gemeente Emmen en Publiek Vervoer een soort Servicebus op te zetten, zoals ook al in bijvoorbeeld Assen en Meppel rijdt.

Er wordt beperkt afgeschaald op de basislijnen. Soms vervalt er een rit, maar in grote lijnen verandert er weinig. Verder worden er efficiëntiemaatregelen genomen, waarbij bijvoorbeeld lijn 15 in Groningen meer vraagafhankelijk gaat rijden en lijn 1 in de spits een lusje gaat rijden rond P+R Reitdiep en de Zernike Campus. Er wordt in de spitsrichting voortaan zo snel mogelijk van UMCG naar P+R Reitdiep gereden, dus in de ochtend eerst over de campus en via de P+R en ringweg terug naar Paddepoel en ’s middags andersom. Met die laatste ingreep wordt bijvoorbeeld 124.000 euro op jaarbasis bespaard.

In totaal hoopt het OV-bureau met haar voorstellen 3,9 miljoen euro te besparen. De meer ingrijpende maatregelen zijn beperkt naar aanleiding van de sessies dat het bureau hield met de politieke organen waar het verantwoording aan aflegt (beide Provinciale Staten en de gemeenteraad van Groningen).

Alle voorgestelde wijzigingen zijn hier na te lezen.

Mobiele versie afsluiten