De nieuwe dienstregeling in het openbaar vervoer is zondag van start gegaan. Het is het begin van een jaar waarin de sector na de coronacrisis de broekriem moet aanhalen.
De bereikbaarheidsvergoeding van Het Rijk die tijdens de pandemie werd geboden, komt te vervallen. In veel regio’s is ervoor gekozen zelf geld neer te leggen om de bereikbaarheid per OV zo goed mogelijk op peil te houden. Toch heeft dat niet kunnen voorkomen dat er in sommige lijnen gesneden is.
In Drenthe zijn de gevolgen groot in Een. Dat dorp is zondag haar bus definitief kwijtgeraakt, omdat de route van de Friese lijn 84 gestrekt is via Veenhuizen. Ook Zuidvelde heeft daar last van. Reizen moet nu via Norg, waar Qbuzz-lijn 83 is overgebleven. Deze lijn is landelijk gezien een uitzondering: waar veel plattelandslijnen de laatste jaren flink zijn gekrompen qua reizigersaantallen wordt het in lijn 83 juist steeds drukker. De lijn wordt vanaf nu overdag op zondag ook met grote bussen gereden.
In Emmen wordt het aantal lijnen van de stadsdienst gehalveerd. Alleen de lijnen 3 en 4 zijn overgebleven. Daardoor zijn de grote wijken Emmerhout en Angelslo nu afhankelijk van de streekdienst. De maatregel werd genomen omdat volgens het OV-bureau het aantal reizigers laag lag. Veel van hen konden al net zo goed gebruikmaken van de streeklijnen, welke beide wijken vaker zij gaan bedienen. Zo gaat lijn 93 vaker rijden tot de Meerdijk om het wegvallen van lijn 2 voor Angelslo op te vangen.
Op het spoor gaan er in de spits minder treinen rijden tussen Groningen en Assen. Dat komt doordat de Spitssprinters niet meer rijden. Een versnelling van de reistijd tussen Groningen en Zwolle zit nog in het vat. Dit zou eigenlijk zondag al doorgevoerd moeten zijn, maar spoorbeheerder ProRail heeft niet alle werkzaamheden die hiervoor nodig zijn op tijd af kunnen krijgen.
Alle belangrijke wijzigingen in de busdienstregeling zijn hier te raadplegen.