De stakingen in het busvervoer zullen niet zorgen voor een hoger bod. Voorzitter Fred Kagie van de VWOV, dat namens de vervoerders de onderhandelingen verzorgt benadrukt dat staken zinloos is.

De VWOV heeft een bod gedaan wat de arbeidsvoorwaarden in totaal met elf procent zou verbeteren. Kagie zegt dat er een generatiepact was geboden wat de werkdruk flink zou moeten verlagen.

Een heikel punt in de onderhandelingen is het inroosteren van personeel. De VWOV wil dit niet regelen via de CAO. “Dan krijgen we onhanteerbare werk- en roosterafspraken. Je kunt niet op minuten-niveau dezelfde afspraken maken voor een dienst van een chauffeur op het Groningse platteland, en voor die van een chauffeur in de stad Utrecht. Dat soort afspraken maak je niet in een CAO maar in een bedrijf. Als we dat in de CAO doen wordt het onwerkbaar voor iedereen. Dat is voor chauffeurs geen verbetering”, zegt Kagie.

De vakbonden hebben het vaak over het ziekteverzuim. Zij zeggen dat 25 procent van het personeel ziek thuis zit. Kagie spreekt dat tegen. “Het ligt rond de 10 procent. Dit getal van 1 op 4 dat vakbonden noemen is feitelijk echt onjuist. We zijn wel een sector met veel oudere collega’s. Dat is juist ook de reden dat we het generatiepact voorstelden, waarbij mensen veel minder werken, heel beperkt salaris inleveren en volledig pensioen opbouwen.”

De staking duurt nog tot en met vrijdag. Het is nog maar de vraag of de onderhandelingen daarna weer worden opgestart. De vervoerders hebben door de houding van de bonden het loonbod namelijk volledig van tafel gehaald. Mochten de onderhandelingen wel weer worden opgestart, dan beginnen die weer vanaf het begin.

4 gedachte over “Busvervoerders benadrukken dat er geen hoger CAO-bod komt”
  1. Ik ben één van de mensen die langdurig thuis is, mede veroorzaakt door de bussen van chinese makelij. fred kagie, oud vakbondsman, weet het allemaal zo goed te vertellen. Maar de realiteit is anders, net als de eisen van de bonden die hij in de pers maar blijft afbranden. De sector die ooit een geweldig thuis was voor ons als werknemers is een huis geworden waar niemand zich meer wil vertonen. Ga vooral door met leugens verkondigen, de oude garde waar hij het ook over heeft, is er klaar mee. En net of wij er wat aan kunnen doen dat we ons pensioen op een fatsoenlijke manier willen halen. Bah.

    1. Beste Henk,
      Ik ben niet van de oude garde, ik werk pas 15 jaar in het OV. Het is wel achteruit gegaan, op alle vlakken. Dat loon van 8% had allang in orde geweest, als het alleen daarom gegaan zou zijn. Jammer dat ze dat niet snappen bij die vervoersmaatschappijen. Die bussen zijn inderdaad alleen leuk op de foto, maar je moet er je werk niet mee willen doen. Dat Dhr Kagie durft te zeggen dat het ziekteverzuim “maar” 10% is, begrijp ik ook niet. Er zal best ergens een vestiging zijn waar dat het geval is. Gemiddeld is het wél 25%. Maar het is voor hun leuker en makkelijker om de schuld en het probleem te negeren, bagatelliseren of gewoon helemaal bij ons neer te leggen.
      Laat ze maar lullen en denk vooral aan uw eigen gezondheid, want hun doen het NIET.

  2. Met halstarrigheid is nog nooit een conflikt opgelost. Het enige wat Kagie hiermee bereikt is nog meer stakingen en het naar de filesteinen helpen van het OV.
    Schop deze ezel weg en laat de OV bedrijven zelf aan tafel komen.

  3. Dhr. Kagie beweert dat chauffeurs met toeslagen rium 4000e bruto verdienen.
    Hij bedoeld zeker het middenkader/leidinggevende. Ja die beginnen met ruim 4850e bruto p.m.
    Maar hoeven nooit vroeg hun bedje uit , geen weekenden, geen avond diensten , nooit werken op de feestdagen. In tegenstelling tot chauffeurs.
    Ik werk 36 jaar als buschauffeur en verdien 40urige werkweek 3050e bruto per maand. Gelukkig 30 jaar geleden o.a gestaakt voor een SAN regeling bjj de fusie. Maar die duurt 36 maanden. Dit ” geluk” hebben weinig collega’s niet
    De jongen collega’s die die binnen komen verdienden vanaf 2250-2500e bruto .
    Dus heer Kagie ik wil graag die loonstroken van 4000e ter inzage.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *