Er is wrevel ontstaan tussen de drie noordelijke provincies en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zijn het niet eens over de geplande treinverbindingen in het noorden voor de komende jaren.
Groningen, Friesland en Drenthe zouden graag zien dat het aantal Intercitytreinen tussen Groningen en de Randstad omhoog gaat. Technisch kunnen er drie tot vier Intercity’s per uur tussen Groningen en Zwolle rijden. In de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet blijft het ministerie tot 2035 uitgaan van twee Intercitytreinen per uur tussen beide steden.
Dagblad van het Noorden weet dat er een ‘gepeperde’ brief naar Den Haag is gegaan vanuit het noorden. De provincies denken dat het aantal reizigers omhoog kan met meer Intercitytreinen, omdat dit in andere delen van het land eerder ook is gebleken. De minister zou nu wel vervoerder Arriva de mogelijkheid willen bieden haar plannen voor sneltreinen op de lijnen Leeuwarden – Zwolle en Groningen – Zwolle uit te kunnen voeren. De provincies zitten daar niet op te wachten omdat dit onder de open access-regels moet gaan vallen en Arriva daarmee op geen enkele wijze aan regels is gebonden. Dit zou een hoop mogelijke onzekerheid op deze ritten teweeg kunnen brengen, bijvoorbeeld wanneer de Arriva-ritten niet succesvol genoeg blijken te zijn.