De Wunderline-plannen lijken op de lange baan te belanden. Een rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen zal er volgens onderzoekers niet voor 2036 rijden, en ook daarna wordt het een moeilijk verhaal.
De onderzoekers uit Zwitserland van het bureau SMA hebben geconcludeerd dat er voor 2036 teveel bottlenecks zijn. Een groot probleem is de Friesenbrücke, niet alleen omdat de nieuwe brug er nog altijd niet is, maar omdat die nieuwe brug na opening maar twintig minuten per uur beschikbaar zijn voor treinverkeer. Daarmee is er te weinig ruimte voor alle geplande treinen beschikbaar en zou er elders ruimte moeten worden gevonden. Daarvoor dienen echter inhaalsporen te worden aangelegd, maar slechts beperkt de ruimte voor is.
De nieuwe Friesenbrücke is niet het enige probleem. In zowel het straks verbouwde Hoofdstation in Groningen als het station in Bremen is te weinig ruimte voor een sneltrein om te keren. De enige optie die door de onderzoekers als haalbaar wordt geacht is het doortrekken van de stoptrein van Bremen naar Bad Zwischenahn naar Groningen. Die gaat vanaf 2036 twee keer per uur rijden als onderdeel van een verbeteringsslag van treindiensten in Duitsland. Voor die trein zijn de openingstijden van de nieuwe Friesenbrücke geen belemmering.
De stuurgroep rond de Wunderline gaat voor het vervolg van de plannen kijken naar de resultaten, maar heeft verder nog niets besloten.