Vervoerder Arriva heeft een aanvraag voor enkele treinritten van Noord-Nederland naar Zwolle ingediend, maar dat blijkt niet het uiteindelijke doel te zijn voor de vervoerder. Zij wil namelijk al het stoptreinvervoer boven Zwolle overnemen.
Op dit moment valt dit vervoer onder de concessie van het Hoofdrailnet. Die concessie wil het kabinet opnieuw onderhands, zonder openbare aanbesteding aan de NS gunnen, tegen het zere been van de Europese Commissie. Deze commissie gaat nu een inbreukprocedure starten tegen de Nederlandse regering.
Dat biedt een opening voor andere vervoerders. De commissie vindt het Nederlandse besluit in strijd met de mededingingsregels welke in Europa gelden en vraagt het kabinet nu aan deze regels te voldoen. Doet Nederland dit niet, dan volgt er mogelijk een rechtszaak voor het Europees Hof.
Ondertussen zijn de provincies Groningen en Drenthe niet perse blij met de wens van Arriva om de stoptreinen over te nemen. De provincies vrezen samen met Friesland de grip kwijt te raken op de dienst wanneer Arriva deze mag gaan uitvoeren, met name wanneer dit volgens de ‘open access’-regels zou zijn. Dat is de manier waarop Arriva spoorcapaciteit heeft aangevraagd om de eerdergenoemde aanvullende treindiensten te gaan rijden.
Arriva is voornemens tussen Groningen en Zwolle meer stoptreinen te laten rijden, ook eerder en later op de dag en sneltreinen toe te voegen. Deze treinen stoppen vaker dan de Intercity, maar minder vaak dan de stoptrein. Stations als Hoogeveen en Meppel krijgen daarmee meer reisopties volgens de vervoerder.