De Groningse politiek en afdeling van Rover zijn teleurgesteld in het besluit van staatssecretaris Vivianne Heijnen om de concessie voor het overgrote deel van het Nederlandse treinvervoer opnieuw onderhands te gunnen aan de NS.

Deze week werd de ontwerpconcessie gepresenteerd. Hieruit blijkt dat de staatssecretaris ondanks dat ze ernaar heeft gekeken toch heeft besloten geen treinen van derden toe te laten in de reizigersdienst tussen Groningen en Zwolle. Vervoerder Arriva toonde belangstelling om hier, naast de treinen van de NS met extra sneltreinen te gaan rijden. Datzelfde wilde deze vervoerder ook gaan doen tussen Leeuwarden en Zwolle.

Arriva deed een aanvraag om deze treindienst te mogen starten op basis van de Europese regels voor open toegang op het spoor. Deze regels zorgen ervoor dat een aanvraag verplicht moet worden getoetst op haalbaarheid en dat de overheid mee moet werken aan de realisatie van die verbinding, mochten er geen belemmeringen zijn. Zowel de Autoriteit Consument en Markt als spoorbeheerder ProRail zien zulke belemmeringen niet. De staatssecretaris schermt er nu mee dat Arriva bij tegenvallende resultaten de treindienst zou kunnen stoppen. Dat wil zij naar eigen zeggen voorkomen. Overigens bestaan ook vanuit de Noordelijke provincies die zorgen.

Uit de Groningse politiek komen teleurgestelde reacties. GroenLinks-statenlid Bas de Boer vindt het jammer dat er vanuit Den Haag weinig aandacht is voor de bereikbaarheid van het noorden, zegt hij tegen de Groningse lokale omroep OOG. Zijn SP-collega Hans de Waard zegt tegen datzelfde OOG dat de treinen tussen Groningen en Zwolle nu al vaak vol zitten en er mensen moeten staan. “Dat is ook precies de reden waarom de provincies twee extra sneltreinen wilden: omdat het in de huidige treinen zo druk is. Ik vind het heel vreemd dat de staatssecretaris daar nu van zegt dat het niet nodig is.”

Rover vindt het ook jammer dat de trein van Arriva er niet komt. De vereniging vindt het aanbod van Arriva “interessant voor de reiziger”, zegt Menno Visser van Rover Groningen tegen Dagblad van het Noorden. Rover ziet graag meer treinen naar het noorden rijden. In een zienswijze op de treinconcessie hebben de provincies in het noorden bijvoorbeeld al voorgesteld de Intercity’s welke nu vanuit de Randstad naar Lelystad rijden door te trekken naar het noorden. Ook dat idee is niet opgenomen in de ontwerpconcessie, wat betekent dat het aantal treinen naar het noorden gelijk blijft tot en met 2033.

Arriva en collega-vervoerders hebben hun hoop gevestigd in de Europese Commissie. De commissie wil namelijk een inbreukprocedure starten tegen de Nederlandse regering omdat de spoorconcessie opnieuw onderhands wordt gegund, tegen Europese afspraken in. Visser denkt dat een eventuele Europese zaak kansrijk is. De provincie Groningen zegt intussen het kabinet te willen bewegen toch de doorgetrokken Intercity’s toe te voegen aan de dienstregeling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *