Diverse partijen waaronder spoorbeheerder ProRail, de Noordelijke provincies en meerdere Kamerleden zien reikhalzend uit naar de aanpak van de flessenhals op het spoor tussen Zwolle en het noorden. Het kabinet lijkt echter nog niet overtuigd.

Momenteel zijn de sporen richting Groningen en Leeuwarden alleen bereikbaar vanuit de rest van het land via de flessenhals langs Meppel. Het noorden raakt onbereikbaar per spoor op de momenten dat hier problemen ontstaan. Gemiddeld leveren problemen op dit stukje spoor negen uur aan vertragingen per week op.

Om de problemen aan te pakken wil ProRail twee grote maatregelen nemen. Eén daarvan is het toevoegen van een vierde perron aan het station in Meppel waarmee de Intercity’s en stoptreinen van elkaar kunnen worden gescheiden. Voor dit deel van de plannen stelt het kabinet 35 miljoen euro beschikbaar. Het andere plan wat het vervangen van veertien spoorwegovergangen op het traject door tunnels behelst, kan niet op steun van de regering rekenen. Ook voor dit werk heeft ProRail nog eens 35 miljoen euro nodig.

Meerdere Kamerleden kwamen vrijdag naar Meppel om de situatie ter plaatse te bekijken en in gesprek te gaan. Zij willen zich in blijven zetten voor het volledig doorvoeren van de maatregelen zoals ProRail die wil nemen.

Een gedachte over “Kabinet gaat nog niet voluit met aanpak flessenhals spoor bij Meppel”
  1. Alvorens miljoenen te gaan investeren in infra, is het eerst noodzakelijk om een glashelder inzicht te krijgen in de oorzaken van de vele storingen en stremmingen op dit traject. De bouw van een extra perron levert weliswaar extra capaciteit, maar nulkommanul qua storingsreductie op. Integendeel zelfs. Misschien ligt het wel aan bezuinigingen of privatisering / aanbesteding van het onderhoud, en/of aan onervaren nieuw technisch personeel ? Kortom, eerst een gedegen onderzoek en de feiten open op tafel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *