Het werk voor de verbouwing van het Hoofdstation van Groningen gaan gestaag verder. Het diepste punt is inmiddels door de bouwvakkers bereikt en er is ook een volgende stap gemaakt met de aanleg van de nieuwe bustunnel.
Het werk aan de reizigerstunnel bevindt zich op dit moment zo’n tien meter onder het maaiveld. De nieuwe tunnel heeft straks twee etages en biedt toegang tot de perrons, diverse voorzieningen als winkels en krijgt een doorgaande fietsverbinding tussen de Rivierenbuurt en de Stationsweg (en verder naar het centrum). Ook komt hier de toegang tot de nieuwe fietsenstalling met plaats voor 6600 fietsen.
Een stukje naar het oosten wordt bij de Viaductstraat en Achterweg gewerkt aan de bouwkuip voor de bustunnel tussen de Stationsweg en het nieuwe busstation aan de Zaanstraatzijde van het station. Hiervoor wordt een zogeheten natte bouwkuip gecreëerd. Door nat te gaan ontgraven blijft de juiste druk op de damwanden staan. Dit werk gaat tot een diepte van zes meter en duurt tot het einde van dit jaar. Daarna wordt gestart met de bouw van het zuidelijke deel van de bustunnel.
In mei en juni 2025 staat er een grote buitendienststelling rond het station gepland. Dan zal het station in een aantal weken in één keer naar de nieuwe situatie worden omgetoverd en kan ook de het middelste gedeelte van de bustunnel op haar plek worden geschoven, nadat deze voor is gebouwd aan de zuidkant van het station. Na de buitendienststelling kan het afrondende werk beginnen, waaronder de bouw van de bustunnel aan de noordzijde. Een jaar later moet het werk aan het Hoofdstation helemaal klaar zijn.