Qbuzz vervangt de komende periode 148 van haar dieselbussen voor elektrische exemplaren. De eerste nieuwe bus is dinsdagmiddag onthaald in Groningen en Assen. Dat gebeurde door gedeputeerden Johan Hamster (in Groningen) en Henk Jumelet (in Assen).
De eerste serie nieuwe bussen bestaat uit 35 Mercedes-Benz eCitaro’s, waarvan 25 voor de streekdienst bedoeld zijn. Het is een bijzondere mijlpaal voor fabrikant Mercedes-Benz, aangezien het eerste exemplaar van de dieselvariant van deze Citaro-bus in Nederland ooit ook in Groningen reed, destijds nog bij Arriva. Er is meer historie, want voor de nieuwe streek-kleurstelling heeft het OV-bureau, verantwoordelijk voor de huisstijl, zich laten inspireren door de gele streekkleuren die vroeger ook op de bussen in Nederland te zien waren. Niet geheel toevallig is het overigens dat de nieuwe kleurstelling is gepresenteerd op de dag dat de GADO honderd jaar zou hebben bestaan. Oud en nieuw stonden dan ook gebroederlijk naast elkaar bij het binnenhalen van de nieuwe bus.
Van binnen zien de bussen er hetzelfde uit voor de reiziger, maar naast dat de bus -uiteraard- stiller is, zijn er meer kleine nieuwigheden. Zo zijn de usb-poorten om op te laden bij de zitplaatsen in de nieuwe bus voorzien van zowel USB-A als USB-C en heeft de chauffeur geen fysieke buitenspiegels meer; spiegelen gebeurt nu met twee digitale schermen in de cabine.
De bussen zullen stapsgewijs worden ingezet op diverse streeklijnen. Er komen later ook bussen van hetzelfde type naar Qbuzz om de ruim tien jaar oude bussen op Q-link 15 te vervangen. De elektrische Mercedes-bussen zullen vanaf september structureel ingezet gaan worden en verder instromen op de streekdiensten en lijn 15. Tot die tijd gaat Qbuzz in de reizigersdienst incidenteel testen met de nieuwe bus.