Een groot deel van de waterstofbussen van Qbuzz staat of aan de kant, of rijdt niet meer op de bedoelde streekdienst. Problemen met de waterstofaandrijflijn van deze bussen zijn hier de oorzaak van.
Geluiden hierover van bronnen zijn vrijdag door Qbuzz bevestigd aan OV Nieuws GD. De vervoerder heeft besloten een deel van het waterstofwagenpark aan de kant te laten staan omdat deze bussen bij een langdurige snelheid tussen de 70 en 80 kilometer per uur teveel acculading blijken te verliezen. “Dat is niet bij alle waterstofbussen zo”, zegt een woordvoerder van Qbuzz. “Bij lagere snelheden laat de batterijcapaciteit een normaal afnamepatroon zien.”
Daarom heeft de vervoerder begin vorige week besloten de kwestie te monitoren door een deel van de getroffen waterstofbussen in te zetten op de stadsdienst in Groningen, waar de gemiddelde snelheid lager ligt. “Dit zijn er acht en deze bussen worden nauwlettend in de gaten gehouden.” De ritten op de streeklijnen worden voorlopig overgenomen door dieselbussen, welke in Groningen en Drenthe op de schonere brandstof HVO rijden.
Het OV-bureau Groningen Drenthe werkt samen met Qbuzz aan oplossingen, maar volgens de Qbuzz-woordvoerder is dat lastig. De fabrikant van de bussen, het Belgische VanHool, is recent failliet gegaan. “Dat maakt de situatie complexer.”