
De lange treinvrije periode rond het Hoofdstation in Groningen van dit jaar gaat dertien dagen langer duren dan eerste de bedoeling was.
Door personeelstekort moet de aannemer de wel aanwezige monteurs langer inzetten. Daarom begint het werk nu een week eerder, op 10 mei. Aan het einde van de periode duurt het werk ook een kleine week langer dan in eerste instantie gepland: op 13 juli is het Hoofdstation weer per spoor bereikbaar.
Dat betekent dat de lange treinvrije periode 64 dagen zal duren. Een deel van de treinen van Arriva zal tijdens het eerste gedeelte van periode meestal wel rijden, maar de belangrijkste lijnen van de NS eindigen tijdens deze periode op Groningen Europapark.
Tijdens de 64 dagen zal het Hoofdstation definitief een ander aangezicht krijgen. De blauwe brug wordt weggehaald, de busonderdoorgang wordt op zijn plek onder het spoor gereden, perrons worden verder afgebouwd en de doorkoppeling van de sporen aan de west- en oostzijde wordt gemaakt. Die laatste moet ervoor zorgen dat Arriva-treinen straks door kunnen rijden, vanuit het westen naar Europapark bijvoorbeeld.