
Arriva, Keolis en Qbuzz zijn de vervoerders die zich hebben ingeschreven om de treindienst tussen Emmen en Zwolle na 2028 voor 15 jaar te verzorgen. Vanaf dan gaat een nieuwe concessie voor dit vervoer van start.
Onder de noemer Blauwnet bestaan de zogeheten Vechtdallijnen uit de verbindingen tussen Emmen en Zwolle en Almelo en Hardenberg. De lopende concessie wordt gereden door Arriva en bestaat sinds 2012, toen de NS-lijn tussen Emmen en Zwolle en de lijn Almelo-Hardenberg uit de concessie Twente werden samengevoegd tot deze zogeheten lijnconcessie. Vorig jaar werd besloten de concessie te verlengen met één jaar, waardoor de concessie eind 2028 na 16 jaar af zal lopen.
De concurrenten van Arriva hebben beide al ervaring met het rijden van treinen. Qbuzz rijdt sinds enkele jaren de treindienst tussen Dordrecht en Geldermalsen en Keolis was via voorganger Syntus één van de eerste marktpartijen die treindiensten in Nederland ging verzorgen: men startte in 1999 met twee treindiensten rond Winterswijk.
In juli moet bekend worden welke vervoerder de concessie krijgt.